Szimonidesz Lajos |
Naponta öt istentiszteleten kell némely kolostorban részt venniük, a legtöbb megelégszik hárommal. Az első napkelte előtt kezdődik, imádságok és litániaszerű fohászok elmondásából áll, a főistentisztelet lényege a mandala-áldozat. Egy a világot ábrázoló, középen a világ legmagasabb hegyét, a Meru hegyet jelképező, 38 mezőre osztott táblának minden mezejére pár szem rizsből álló áldozatot hoznak a megfelelő formula elmondása kíséretében. Az újoncok minden istentiszteleten teát szolgálnak fel a szerzeteseknek, akik különben naponta háromszor étkeznek és húst is esznek. Ünnepélyes istentiszteleteken lármás zene mellett tömjént s virágokat is hoznak áldozatul. A legközönségesebb papi funkció abból áll, hogy a szerzetesek hívek lakásán szent iratokból olvasnak fel. A szent iratok felolvasásának démonokat űző hatást tulajdonítanak.
A nagy kolostorok gazdagok, vagyonuk kezelése is sok munkát ad. A szerzetesek egészen világi ügyekkel, kereskedéssel is szívesen foglalkoznak. A régi szigorú szerzetesi életről ma szó sincs. A szüzességi fogadalmat egyáltalán nem veszik komolyan, egyedül a Gelugpa-rend követeli meg tagjaitól.
A tibeti szerzetességben a magasabb hivatalok rendszere is teljesen ki van építve, a rendek tagjai közt rangbeli különbségek vannak. Az apát neve kanpo, aki egy, esetleg több kolostor elöljárója. A magasabb fokú papok közé tulajdonképpen azok tartoznak, akiket meghalt szentek, vagy bodhisattvák újra való megtestesülésének tekintenek. Ezek között a legalsó fokon áll a kuso, valamely nevezetesebb kolostor elöljárója, aki egy láma inkarnációja, magasabban a tulku, aki valamely ind szent inkarnációja, a főbbek valamely bodhisattva megtestesülései. A legfőbb a Dalai Lama, aki Avalokita megtestesülésének tartatik.
Forrás: Szimonidesz Lajos: A világ vallásai, Könyvértékesítő Vállalat, Budapest, 1988, 333-334. oldal.) ISBN 963 7455 93 0
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése