A mai lamaizmus hatalmas kolostorokkal kapcsolatos templomaiban istenek egész tömegét tiszteli. Ezek az istenképek részben a régi buddhista történet nevezetes alakjait, részben hindu isteneket, azután a Bon-vallás isteneit, buddhákat,, bodhisatvákat, démonokat és
Szimonidesz Lajos |
A mennyei és földi Buddhák között középlényekként állnak a férfi vagy nő bodhisatvák, a jövendő Buddhák mennyei előképei, akik között Avalokita a legnevezetesebb, mert Gautama Buddha az ő megtestesülése. Avalokita Padmapani, a lótuszkezű A. Tibet védőistene. Női formája a Kvanyin átment a kínai és japán buddhizmusba. Kiváló bodhisattváknak tekintik még Mandsurit a bölcsesség, Samantabhadrat a vallásos extázis és Vadsrapánit, a legfőbb erő, Indra megtestesüléseit. A női bodhisattvák neve tárá, vannak vannak zöld és fehér tárák, akik között Maritsi istennő, a fénylő hajnal és nap istennője válik ki, kultuszában szent disznó tisztelete fordul elő.
A vallásos képzelőtehetség borzalmak halmazával díszíti fel a démonok fejedelmeit, akiket állati vagy sokkezű, sokszemű, sokfejű emberformákban s kígyókkal, koponyákkal, lenyúzott bőrökkel s hasonlókkal ábrázolnak. Ezek közül a négy világtáj őrizői és Yama, a pokol fejedelme emelkednek ki -- A szentek sorozatában Buddha kedvenc tanítványai s a 16, (Kínában 18) hatalmas őr (t. i. a tan hatalmas őrei, védelmezői) részesülnek kiváltképp tiszteletben.
A templom főhelyén rendesen három istenalak szobra áll: Buddháé, Avalokitáé és a lámavallás alapítójáé vagy helyette Amitábháé. A szobrok előtt oltárszerű asztal, amely gyakran két asztalból van összetéve, az alsóra áldozati adományok kerülnek, a felsőn istentiszteleti szerelvények vannak: a pagoda kisebbített másolata (csorta), néhány szent
A három legfontosabb rituális tárgy, előtérben a vadzsra, majd a csengő és az olvasó |
Forrás: Szimonidesz Lajos: A világ vallásai, Könyvértékesítő Vállalat, Budapest, 1988, 332-333. oldal.) ISBN 963 7455 93 0
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése