„A műveltség jó sorsban ékesség, balsorsban menedék.
Arisztotelész szobra a Louvreban
Arisztotelész az antik görög világ egyik legnagyobb gondolkodója
volt. Tanítómestere Platón volt; Arisztotelész maga pedig a makedón
király és hódító, Nagy Sándor nevelője. I. e. 355.ben
megalapította
iskoláját, a Lükeiont (Lyceum): a legenda szerint „délelőttönként itt
sétálgatott fel s alá tanítványaival az oszlopcsarnokban vagy a fák
alatt, és a filozófia homályosabb kérdéseit fejtegette. Délután vagy
este nagyon hallgatóság előtt kevésbé nehéz témákról beszélt. (…)
Arisztotelész szobra a Louvreban |
Az elvontabb tárgyak – a logika, természetfilozófia és metafizika –
intenzívebb tudományokat igényeltek és kisebb számú hallgatóságot
érdekeltek, míg az olyan tárgyak, mint a rétorika, szofisztika vagy a
politika, szélesebb érdeklődésre tartottak számot és népszerűbb formában
voltak fejtegethetők.”
(forrás: Ross, D.: Arisztotelész. Osiris, 1996, 14.o.)
Ebben leírja, hogy szerinte „... nem az a költő feladata, hogy valóban megtörtént eseményeket mondjon el, hanem olyanokat, amelyek megtörténhetnek és lehetségesek a valószínűség vagy a szükségszerűség alapján. A történetírót és a költőt ugyanis nem az különbözteti meg, hogy versben vagy prózában beszél-e (mert Hérodotosz művét versbe lehetne foglalni, és versmértékében ugyanígy történetírás maradna, mint versmérték nélkül), hanem az, hogy az egyik megtörtént eseményeket mond el, a másik pedig olyanokat, amelyek megtörténhetnének. Ezért filozofikusabb és mélyebb a költészet a történetírásnál; mert a költészet inkább az általánosat, a történelem pedig az egyedi eseteket mondja el.”
(forrás: Arisztotelész: Poétika. Lazi Kvk., 2004, 79. és 24-25.o.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése