Elbeszélések, Gondolatok, Versek Építészet, Színház- és Képzőművészet, Mitológia, Történelem, Dzsessz- és Klasszikus zene, Tájak, Városok, Emberek, Érdekességek
Magamról
Valaha szebb napokat is látott nyugdíjas vagyok. Korábban hosszú éveken keresztül mikrobiológusként, tanárként éltem. Rövidebb ideig kisebb számítástechnikai cégeknél is munkát vállaltam. Az első számítógépemnek 22 évvel ezelőtt örülhettem. Tizenöt éve használok nyílt forráskódú, ingyenes, Linux operációs rendszert, valamint szoftvereket a korábbi, illetőleg a jelenlegi számítógépeimen. Néhány éve a weboldalaimat szerkesztem.
Keresés ebben a blogban
„Lighthouse” Kulturális és művészeti honlap
A „December 13.”társoldala a „LIGHTHOUSE” Kattintson a képre, ismerje meg!
A Munkácsy-díjas Somogyi János festőművész alkotásaiból nyílt
kiállítás a budapesti Radnóti Miklós Művelődési Házban. Neve a
művészeteket kedvelők körében is kevéssé ismert, a - nem szakember -
közönség pedig szinte semmit nem tud róla. Ám munkássága komoly
figyelmet érdemel.
A 2010-ben elhunyt művész hagyatékának jelentős része a család
birtokában van. A tárlat ezekből mutat be egy több korszakon átívelő
válogatást. A falakon tájképek, portrék, a murális alkotásokhoz készült
vázlatok és érdekes mozaikok sorakoznak, hiszen a művész keze alól több
területen is jelentős darabok kerültek ki. Kevesen tudják például, hogy a
forgalom számára 1984 novemberében átadott Árpád hídi metróállomás
falát díszítő mozaikborítás is az ő nevéhez fűződik. Erősen kötődött
Angyalföldhöz, a műterme is itt volt, legfontosabb munkái itt születtek.
Élete során sok több személyes tragédia, megpróbáltatás érte, de az
emberekhez a művészethez való viszonyát ezek nem torzították. Jól sáfárkodunk-e a XX. századi művészeti értékeinkkel? - kérdezte a kiállítás megnyitásakor Feledy Balázs
művészeti író. Jól és hitelesen ápoljuk-e jeles művész-személyiségeink
emlékét? Elhelyezzük-e teljesítményüket a század művészettörténeti
koordináta-rendszerében? Megállapíthatjuk, hogy nagy a
kiegyensúlyozatlanság. Van, akiről alig hallunk, van, akit
túldimenzionálnak. A minősítések sok szempontból szubjektívak,
manipuláltak. Így van ez Somogyi János teljesítményével is. Bár több
kiállítása is volt az elmúlt években, a festői, művészettörténeti
köztudat kevéssé ismeri. Ezért is fontos ez a kiállítás, mely fel- és
megelevenítése egy nagy életműnek. Somogyi 1928-ban született, a „fényes
szellők" generációjának tagja, a „fordulat éve", a politika merevedése
időszakában főiskolás, 1952-ben diplomázott. Mesterei voltak, Kmetty
János, Poór Bertalan, Szőnyi István, hatásuk megmutatkozik művészetében.
Mozaikmunkái Szinte Gáborhoz fűződő kapcsolatát jelzik. Murális
alkotásai az országban sok helyen, Székesfehérváron, Albertfalván,
Balassagyarmaton az Idősek Otthonában, Budapesten a Heim Pál
Gyermekkorházban láthatók. A Pécsi Orvostudományi Egyetemen megvalósult
nagyméretű, 52 méteres mozaik első vázlata 1969-ből, jelen van ezen a
kiállításon is, néhány meg nem valósult pályázat terveivel együtt.
Jelzik a tervező ötletgazdagságát és azt is, hogy itt a művésznek
„mérnök művésznek" kell lenni, hiszen építészekkel együttműködve,
rengeteg technikai problémát kell megoldani. Miközben a kor
politikai-társadalmi igényeinek is meg kell felelni. Mondhatni: túl a
szocreálon, de az absztrakton innen. A léptékeknek ez a monumentalitása
később festői szemléletét is befolyásolta. Jelképi világa hangsúlyossá
válik. Kisméretű
mozaikjai mutatják, hogy miután megszűntek a „nagy" megbízások, a
technikát kiválóan használta fel szakrális alkotásokhoz,
portrékészítésre is. Egészen eredeti alkotások születtek. Ilyen
karakteres portrékat ilyen kis méretben mások nem nagyon készítettek
abban az időben. Madonna ábrázolásain kiütközik az empátia, évezrednyi
távlatban is megeleveníti a bizánci, egyházi, szakrális gondolkodást.
Technikájában szakít a hagyományos - a kép bizonyos területeit egyforma
színű, üveg, márvány vagy más - egységes anyagdarabokkal való
kitöltésével. A figyelmes szemlélő pontosan látja, mennyire vegyes
alapanyagot használ itt a művész. A képtől hátralépve viszont a gyöngyök
sora vezeti a szemet.
Festészetében is jelentős helyet foglalnak el a portrék. Az „Anyaság"
ma is frissnek elevennek hat, miközben az 1958. és 2010. között készült
képek jól mutatják felfogásának változását is, melynek során már szinte
az absztrakt, expresszionista szemléletig is eljut. A „táj és ember" -
művészetében szinte külön csoportot alkotó - képek mindegyike remek
kompozíció. Varázslatos tájképfestő volt. Talán ezt igazolja egy - a
kereskedelemből származó - adat is: nem nagyon adják el az emberek a
tulajdonukban lévő Somogyi János képeket. Úgy látszik, ragaszkodnak
hozzá azok, akik valamikor, harminc - negyven évvel ezelőtt megvették.
Hat rájuk a képek tünékeny líraisága, a föld és ég találkozása, a tenger
élménye, mely ma is visszaköszön a falakról. A kiállítás szeptember
6-ig látható Budapesten a Radnóti Miklós Művelődési Házban. (XIII.
Kárpát utca 23.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése