A megfelelő tanulmányok és szakmai gyakorlat elengedhetetlen a kívánt
állás
megszerzéséhez, azonban ma már nem biztos, hogy csupán ezek
elegendőek is. Napjainkban egyre fontosabbá válik az is, hogy meg tudjuk
különböztetni magunkat a többi jelölttől: azaz legyen egy jól
körülhatárolható, könnyen felismerhető személyes márkánk. Bár ezt
sokszor nem tartjuk szem előtt, személyiségünket a legtöbb ember felé
online jelenlétünk reprezentálja. A METU szakértői most néhány tippel
segítenek abban, hogyan építhetjük tudatosan az énmárkánkat az online
térben.
Az énmárkában kiemelt szerepet játszik az online identitás, azaz az
interneten található összes tartalom, ami hozzánk köthető. Az erős,
látható online identitás különösen hasznos lehet a diplomás álláskeresők
számára, hiszen nem titok, hogy a potenciális munkaadók előszeretettel
böngészik a jelöltekhez kapcsolódó profilokat és az általuk – vagy róluk
– létrehozott tartalmakat. Nem árt ezért néhány dolgot szem előtt
tartanunk.
- A digitális jelenlét hiánya is gyanús lehet
Mivel a digitális kommunikáció nem csak a magánéletünk része, de a
legtöbb munkához is nélkülözhetetlen, ezért az online jelenlét teljes
hiánya kifejezetten gyanakvást kelthet a munkaadókban. Azt sugallja,
hogy nem ismert számunkra ez a terület, nem használjuk készségszinten a
digitális eszközöket – vagy rosszabb esetben el akarunk valamit
titkolni.
- Ne akarjunk hamis képet mutatni
A legfontosabb, hogy a közösségi médiában magunkról kialakított kép
közel álljon a valódi énünkhöz. Az online személyiség legtöbbször csak
életünk legérdekesebb részeit emeli ki, és persze ki is színezi azokat.
Ezzel nincs is probléma, ha nem lövünk túl a célon, és a világ számára
bemutatott profilunk hiteles marad.
- Nyilvános tartalmak tudatos menedzsmentje
Személyes profiljainkat nem szükséges mindenki számára nyilvánossá
tenni, de ügyeljünk arra, hogy ami nyilvános, az ne legyen félreérthető
vagy kellemetlen – a fesztiválszezonban könnyen posztolunk olyat, ami
elsőre jó ötletnek tűnik, később viszont már nem annyira. Gondoljunk
arra, hogy egy meggondolatlanul (abban a pillanatban jópofának gondolt)
posztolt kép lehet az első benyomás rólunk a munkaadó, sőt, leendő
kollégáink számára. Érdemes egy Google-keresést is elvégezni a nevünkre,
hogy ne érjenek minket meglepetések a rólunk az interneten fellelhető
tartalmakkal kapcsolatban. Ha igazán alaposak szeretnénk lenni,
keressünk rá a nevünkre többféle keresőmotorral, például a Binggel vagy a
kifejezetten személyi információkra specializálódott Pipl-el, és
futtassunk le egy képi keresést is.
- Szakmai közösségi terek
Poroljuk le – vagy ha nincs, hozzuk létre – a LinkedIn-profilunkat!
Minden HR-esnek ez az első állomás, hogy megismerje a jelöltet,
segítsünk neki ebben. Ne csak az önéletrajzunkat töltsük fel, hanem
írjunk egy profi bemutatkozást, építsük a kapcsolatokat, és posztoljunk
rendszeresen számunkra érdekes, a leendő szakmánkhoz kötődő tartalmakat,
például kutatásokat vagy TED videókat. A LinkedIn nem az a felület,
amin érdemes megosztanunk a családi fotóinkat – gondoljunk a profilra
úgy, mint egy dinamikus, digitális önéletrajzra! Ha nincs ötletünk, jó
példákért sem kell messzire mennünk: saját szakmánk véleményvezéreit is
követhetjük a LinkedInen, inspirációt nyerve megosztott tartalmaikból.
- Ismerjük meg saját erősségeinket!
A munkaerőpiacon a szaktudás mellett az is fontos, hogy milyen ún.
„soft skillekkel” rendelkezik valaki: ezek azok a készségek, amelyek a
lexikális tudáson (a „hard skilleken”) felül alapvetően meghatároznak
egy munkavállalót. Ilyen tényező például a flexibilitás, a megfelelő
kommunikációs stílus vagy a csapatmunka-készség. Ezt már az egyetemi
évek alatt érdemes átgondolni és tudatosan építeni: legyünk tisztában
azzal, mik az erősségeink. A Budapesti Metropolitan Egyetem (METU)
például egyedi módszert kínál erre a hallgatóknak: myBRAND elnevezésű
képzési rendszerükkel az oktatás fókuszában – a szakmai tudás mellett – a
személyes márka fejlesztése áll. Ennek keretében az egyetemisták már a
tanulmányaik alatt megismerik és folyamatosan monitorozzák
kompetenciáikat, és ezekből – az elsajátított ismeretekkel együtt –
portfóliót építhetnek magukról. A készségeiket és tudásukat részletesen
bemutató összefoglalóval a hallgatók pontos képet kapnak saját
teljesítményükről, így erős és hiteles énmárkával léphetnek ki a
munkaerőpiacra.
Ha szeretnénk tökéletesen felkészültek lenni a munkakereséskor,
állítsuk össze saját portfóliónkat, ami tapasztalatainkat, ismereteinket
és soft skilljeinket mutatja be részletesen. Ez nem csak a többi
pályázó közül emel majd ki minket, de olyan önismeretet is ad, amelyre
építve következetes és önazonos képet alakíthatunk ki magunkról online
és offline egyaránt.
Forrás: EuroAstra
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése