2009. szeptember 6., vasárnap

Halhatatlan szépségideálok: Audrey Hepburn






Finom, nőies stílusa máig élő trendeket teremtett. Időtálló szépségének titkait fejtegetjük.


A szépség megfoghatatlan, szavakkal körbehatárolhatatlan fogalmát úgy igyekszünk megközelíteni – megpróbálva a lehetetlent –, hogy olyan szépségek portréját villantjuk fel, akiket máig csodálunk, akik nem mentek ki a divatból. Akiknek képét látva ma is elakad a férfiak lélegzete, és akiket haláluk után évekkel is szívesen utánozna minden nő. Első választottunk a sajtó által minden idők legtermészetesebb szépségeként emlegetett Audrey Hepburn.

Táncosból színésznő, színésznőből az éhezők segítője

Belgiumban született, gyermekkora nagy részét azonban Angliában és Hollandiában töltötte. Szülei elváltak. Audrey balett-táncosnak készült, és közben, hogy fizetni tudja a drága táncórákat, modellkedett. Mestere azonban lebeszélte a táncos karrierről, ezért hamarosan úgy döntött, inkább színésznő lesz. De kecses mozgása és büszke tartása egész életében árulkodott táncos múltjáról. Hepburn mint légies jelenség mindig a balerinákat juttatja eszünkbe. Első színpadi sikere, Gigi szerepe díjakat és nemzetközi elismerést hozott. Ezután nem sokkal megkapta első filmes főszerepét a Római vakációban, amelyben a civilbe öltözött hercegnő meséjét adta elő. Ezt követő filmjei már mind világsikerek lettek. A rendezők ekkoriban a színésznő szépségének törékenységét, kislányos ártatlanságát érezték. Ezért is helyeztek mellé olyan férfiakat, akik az apjuk lehettek volna: a Sabrinában Humphrey Bogart, a Funny Face-ben Fred Astaire, a Háború és békében Henry Fonda volt a partnere. Magánéletében nem kísérte szerencse: mindkét házassága válással végződött. Első férje, a színész Mel Ferrer, második pedig egy olasz pszichiáter, Andrea Dotti volt. Mindkét házasságából egy fia született. 1988-tól Audrey nem vállalt több filmszerepet, és teljes életét az UNICEF-nek szentelte. Éhező gyerekeknek szállított élelmet Etiópiába, majd Törökországba, Dél-Amerikába, Szudánba, Szomáliába és Vietnamba is. Öt évvel később hunyt el rákban.

Egyedi Hepburn stílus

Audrey Hepburn népszerűsége halhatatlan. Nemcsak filmjeit nézzük meg örömmel újra meg újra, de utánozhatatlan bájának, eleganciájának és ízlésének nyomait a divatvilág is magán viseli. Jobban mondva, a színésznő olyan stílust teremtett, amely a divattal ellentétben időtállónak bizonyult. A híres divattervező, Givenchy – akinek neve ma jól csengő divatmárka – és Audrey a Sabrina forgatásakor barátkozott össze. Onnantól fogva Hepburn minden filmjéhez Hubert de Givenchy tervezte a ruhákat, amelyek közül sok híres lett. Például az Álom luxuskivitelben című filmben viselt kis fekete ruha, amely a szinte minden alkalomra illő elegancia klasszikusává vált. Később a színésznő saját ruhatárát is a divattervezőtől rendelte. Így kapta meg a világ egyik legelegánsabb nőjének címét. Kapcsolatukról a színésznő ezt mondta: „Úgy függök Givenchytól, mint ahogy a legtöbb amerikai nő a pszichiáterétől.” Givenchy egyszerű vonalakkal és a színésznő bájához tökéletesen illő, eredeti ötletekkel alkotta egyedivé Audrey ruháit. A csónaknyakú felsőrészek, a bokát szabadon hagyó overallok és a váll nélküli estélyi ruhák pompásan álltak Hepburnnek, akárcsak a karakteres fekete és fehér modellek.

A kiegészítők

Bármilyen hihetetlen is, a ma tomboló óriás napszemüveg divat szintén a színésznő stílusának hatása. Az Álom luxuskivitelben nemcsak a kis fekete klasszikusát teremtette meg, hanem a hozzá illő, fél arcot eltakaró napszemüveget, az elegáns fehér kesztyűt és a méteres cigarettaszipkát is kedveltté tette.

A klasszikus Hepburn-smink

A finom ívű arccsont, az óriási, mandulaformájú szem, amely kétség kívül főszereplője volt megjelenésének, valamint a kecses ívű szemöldök és a szabályos ajak smink nélkül is a valaha látott egyik legszebb arcot egyesítette. Ám a színésznő sminkje volt az, ami mindezt tökéletesítette. Ennek legjellegzetesebb pontja a – mai trendekhez képest – erősen hangsúlyozott, íves szemöldökök, illetve a szemhéjtus, amelynek vonala kifelé szélesedett és a pillákat feltűnően hosszúvá varázsoló spirálozás.

A jellegzetes frizurák

Nehéz megmondani, hogy rövid vagy hosszú frizurával volt-e szebb – mindkettővel ugyanolyan sikereket ért el. A Sabrinában a frizura az egyik legfontosabb szimbolikus elem: a Párizsban még lófarkas kislányból rövidre nyírt frizurájú, kis frufrus, modern nő lesz, aki így elhódíthatja az összes férfi szereplő szívét. A klasszikus Audrey-frizura az Álom luxuskivitelben című filmben született, amelyben Holly Golightlyként kontyot viselt. A színésznő kis fejét megkoronázta a fejtetőn megtűzött, kerekre tupírozott és fényes csattal rögzített konty – ezt a frizurát hordta aztán az ötvenes éveiben is a legszívesebben.

Az igazi titok

Szépségének valódi titkát versben is megörökítette. Ám fiai és a rá emlékező barátok szerint a belőle sugárzó előkelő, de ártatlan bájon túl az tette igazán széppé, hogy sosem tudta magáról, mennyire gyönyörű. Igazán megöregedni ugyan nem volt lehetősége, középkorú, érett nővé azonban hihetetlen, változatlan szépséggel ért.

Forrás: Ács Borbála - Ötvenentúl.hu

Nincsenek megjegyzések: