2019. április 1., hétfő

Soha nem látott lehetőségek előtt a magyar divat- és dizájnipar




.

Nemzetközi jelentőségű szakmai-stratégiai megállapodás, külföldi rendezvényeken való koordinált jelenlétek, világhírű szakértőket bevonó mentorprogram, a hazai gyártói kapacitás felmérésének megkezdése – néhány jelentős eredmény, amelyet a nyolc hónapja alapított Magyar Divat & Design Ügynökségnek (MDDÜ) már sikerült elérnie a magyar divat- és dizájnipar fellendítése érdekében. Holnap pedig kezdődik az állami hátterű szakmai szervezet egyik legjelentősebb idei rendezvénye, a 2019. március 29. és 31. között megrendezendő Budapest Central European Fashion Week, amelyen közel 40 hazai és nemzetközi tervező mutatja be kollekcióját a magyar és nemzetközi divatszakma számára. Az MDDÜ tevékenységének stratégiai célja, hogy Budapestet a régió divat- és dizájnipari központjává fejlessze; az eddigi eredmények azt mutatják, hogy sikerült elindulni az ehhez vezető hosszú úton. Az állam által az idei évre biztosított további egymilliárd forintos támogatás pedig soha nem látott lehetőségeket teremt erre.

Holnap indul a hazai és a régiós divatszakma egyik legfontosabb eseménye: 2019. március 29. és 31. között rendezi meg a Magyar Divat & Design Ügynökség (MDDÜ) a Budapest Central European Fashion Weeket (BCEFW). A három nap alatt közel 40 hazai és nemzetközi tervező mutatja be 2019/20. őszi-téli kollekcióját a magyar és nemzetközi divatszakma, valamint az érdeklődő nagyközönség számára, a Várkert Bazárban. A szervezők célja, hogy a rendezvény által generált erős nemzetközi szakmai jelenlétnek köszönhetően Budapest a divat régiós központjává válhasson.
A Budapest Central European Fashion Week az egyik zászlóshajó eseménye a nyolc hónapja alapított MDDÜ-nek, amely abból a célból alakult, hogy állami tulajdonú szakmai szervezetként stratégiai alapon fejlessze a hazai divat- és dizájnipart, állami források segítségével. „Azon dolgozunk nap mint nap, hogy bekapcsoljuk a magyar divat- és dizájnágazatokat a nemzetközi szakmai vérkeringésbe. Ennek egyik fontos, de nem kizárólagos pillére az olyan, nemzetközi érdeklődésre számot tartó események szervezése, mint amilyen a Budapest Central European Fashion Week” – mondta Bata-Jakab Zsófia, a Magyar Divat & Design Ügynökség vezetője. Hozzátette: a kevesebb, mint nyolc hónapos működésük alatt már sikerült jelentős eredményeket elérniük a két iparág fejlesztése érdekében.
Az egyik legjelentősebb eredmény az olasz állami divatszervezettel, a Camera Nazionale della Moda Italianával kötött stratégiai megállapodás, amely egyben nemzetközi premier is mindkét fél számára, hiszen a Camera nem kötött még ilyen átfogó, mentoringgal összefüggő együttműködést más állami divatügynökséggel. Az együttműködés által nyolc magyar tervező vehetett részt egy nemzetközileg elismert szakértők által vezetett mentoringprogramban, és mutathatták be kollekciójukat február végén a Milan Fashion Weeken, jelentős nemzetközi publicitáshoz jutva ezáltal. „A mentoringprogramok elindításával az a célunk, hogy egyre több tehetséges tervező kapjon lehetőséget a nemzetközi szintű megmérettetésre” - hangsúlyozta Bata-Jakab Zsófia. Nem a milánói divathéten való megjelenés volt az MDDÜ által koordinált első nemzetközi szereplés: tavaly szeptemberben már az ügynökség képviselte hazánkat a szeptember 4-23. között megrendezett London Design Biennalén. A „Kiss in Budapest” elnevezésű pavilon, a biennálé témájára reflektálva, a digitális kultúra és az emberi érzelmek közötti kapcsolatot mutatta be, és pozitív volt a nemzetközi fogadtatása. Emellett az ügynökség képviseletében magyar stand is várta az érdeklődőket tavaly ősszel a milánói Homi nemzetközi szakvásáron. Neves hazai designerek mutatkoztak be egyedi és letisztult kanapékkal, markáns, mégis elegáns lámpákkal, valamint a különleges szépségű kerámiákkal. A magyar pavilon nem csupán bemutatta ezeket a termékeket, de egy olyan térbe helyezte el őket, ahol az érdeklődők könnyedén el tudták képzelni, hogyan mutatna egy-egy tárgy az otthonukban.
A hazai divatipar fellendítésének fontos elemei a rendezvények szervezése és megrendezése, ez ugyanakkor csak egy kis szeletét jelenti az MDDÜ munkájának. „Jelentős energiákat mozgósítunk az oktatásfejlesztésre, ágazati mentoringprogramokra, illetve a hazai gyártási kapacitások felmérésére és fejlesztésére. Integratív szervezetként igyekszünk összekapcsolni az oktatás, a gyártás, a szakma szereplőit, valamint a befektetőket, ugyanis úgy látjuk, hogy az egyik legnagyobb kihívása az ágazatnak, hogy nehezen találnak egymásra ezek a résztvevők” – mondta Bata-Jakab Zsófia. Hozzátette: utóbbi törekvés részeként a BCEFW alatt egy újabb jelentős stratégiai megállapodást jelentenek majd be.
Az idei évben az állam által az idei évre biztosított további egymilliárd forintos támogatás soha nem látott lehetőségeket teremt a hazai divat- és dizájnágazat fejlesztésére, ennek megfelelően már a következő hónapok is nagyon sűrűek lesznek az MDDÜ számára. Alig egy héttel a BCEFW után a dizájné lesz a főszerep, ugyanis az MDDÜ szervezésében magyar tervezők is részt vehetnek a milánói BRERA Design Week rendezvényen április 8. és 14. között. A közös, koordinált magyar megjelenés célja, hogy a tehetséges hazai tervezők olyan nemzetközi publicitást kapjanak, amelyre önerőből kevés lehetőségük lenne. A következő hetekben pedig a dizájn területén is hasonló mentorprogram indulhat el, mint amilyen a divatágazatban már megvalósult.
Az MDDÜ stratégiai prioritásai mindkét ágazat esetében az oktatás- és a gyártásfejlesztés. Az oktatás területén hosszú távú szakmai kapcsolatok kiépítésére törekednek a hazai és nemzetközi oktatási szereplőkkel, szervezetekkel. „Szeretnénk perspektívát nyújtani a divat és dizájn területén tanuló és dolgozó fiatalok számára, erősíteni a vállalkozói szemléletet a kreatív iparágban, és elősegíteni az innovatív és digitális megoldások megjelenését az ágazat minden szegmensében” – emelte ki Bata-Jakab Zsófia. „Gyártás területén a hazai gyártói kapacitás folyamatban lévő teljes körű felmérése mellett az idei évben fókuszban lesz a munkaerőhiány által kiemelten sújtott iparági szakmunkák presztízsének helyreállítása. Azt látjuk ugyanis, hogy jelenleg ez a terület küzd a legégetőbb problémákkal” – tette hozzá a Magyar Divat & Design Ügynökség (MDDÜ) vezetője.

Forrás: EuroAstra
 

Nincsenek megjegyzések: