.
Páratlan családtörténetet mutat be a Közlekedési Múzeum. A Közlekedési Múzeum új időszaki kiállítása a hazai járműipar történetében különleges helyet elfoglaló Korbuly család történetét mutatja be, egy olyan család előtt tisztelegve, amelynek tagjai az elmúlt mintegy 125 évben a magyar járműgyártás minden jelentős ágazatában maradandót alkottak, szabadalmak és innovációk sorát hozva be a magyar járműgyártásba.
A család tagjainak történetét
az 1878-as párizsi világkiállítás vasúti bemutatójától az olasz vasút
modernizációján át repülőgépfejlesztésekig, háborús újításokig és a
hatvanas évek Dutra traktoráig mutatja be tárlat a Ganz Ábrahám Öntödei
Gyűjteményben.
„A Korbuly család az elmúlt mintegy 125 évben kivételes eredményekkel gazdagította Magyarország járműiparának történetét.
Az elmúlt másfél év kutatásaival a múzeum szakemberei hiánypótló munkát
végeztek el, a múzeumban, egyéb intézményekben és szervezeteknél őrzött
anyagok felkutatása mellett a családdal szorosan együttműködve
állították össze a most megnyílt kiállítást. A Közlekedési Múzeum
kiemelt feladatának érzi, hogy a közlekedés fejlődését meghatározó
személyek, tervezők, szakemberek munkásságát bemutatva felhívja a
figyelmet a műszaki megoldások mögött rejlő emberi perspektívákra is. Ez
a tárlat jól illeszkedik a golyóstollról és az automata
sebességváltóról ismertté vált Bíró László József, vagy a Szabadság
hidat is tervező Feketeházy János munkásságát bemutató kiállításaink
sorába. Igazán különleges, hogy most egyetlen család történetén
keresztül a magyar ipar ilyen sokféle szeletéről adhatunk képet.” –
mondta Vitézy Dávid főigazgató köszöntő beszédében az ünnepélyes
megnyitón.
1878-ban a Párizsi Világkiállításon Korbuly József újfajta vasúti csapágya kitűntetést kapott.
Innen kezdődött az örmény származású család, és a hazai iparvállalatok
kapcsolata. A Korbuly família tagjai ott voltak az olasz villanyvasutak
építésénél, az első világháború után segítették a Weiss Manfréd csepeli
gyárát átállítani civil termékekre. Utóbbi mellett a Ganz, a
Westinghouse gyárakban végzett újításokon túl a család a hazai ipar
számos területén alkotott még maradandót: forradalmasították az
agrárgazdálkodást, vasút- és malomipari szabadalmaikkal az érintett
területek progresszív fejlődését tették lehetővé. Részt vettek a Weiss
Manfréd közúti járműveinek, harckocsijainak, repülőgépeinek és világhírű
tolópadjainak megszerkesztésében. A család másik ága a második
világháború előtt Kaposváron, a cukorgyár életében játszott fontos
szerepet. A háború után a Vörös Csillag Traktorgyár világhírű Dutra
traktorának főbb konstrukciós megoldásain is a Korbuly család több tagja
dolgozott. A kiállítás hét fő témakörre oszlik, bemutatva a család
történetét, majd a vasút, a repülőgép, a traktor, a harcjármű, a Weiss
Manfréd művek, illetve a közúti járművek témaköröket ismertetve a
hozzájuk kötődő Korbuly családtagokon keresztül.
A kiállításban
látható Korbuly János 16 éves korában épített 1:10 méretarányú,
működőképes villamosmakettje, idősebb Korbuly József saját
esztergapadja, a család történetét bemutató eredeti dokumentumok és
nyilvánosság előtt még soha le nem vetített családi videók is. A múzeum a
kiállításra időzítve kezdte meg az 1930 és 1932 között gyártott,
egyetlen megmaradt Weiss Manfréd gépkocsi restaurálását. Az autót – mely
eredetileg reklám-, később, a II. világháborút követően mentőautóként
funkcionált -, a látogatók szintén megtalálják a II. kerületi Ganz
Ábrahám Öntödei Gyűjteményben nyílt tárlaton.
Kiállításhoz a múzeum honlapján virtuális kiállítás is kapcsolódik,
melyet a tavaly 125. éve született és 1963-ban a Dutra traktor
tervezéséért Kossuth-díjat kapott Korbuly János évfordulója apropóján
állítottak össze a kurátorok. A virtuális kiállítás most számos további
archív fotóval és 3D technológiával digitalizált modellel gazdagodott.
2019. május 15-augusztus 3.
Korbuly – egy mérnökcsalád három generációja
Ganz Ábrahám Öntödei Gyűjtemény
Budapest, Bem József utca 20.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése