2018. június 15., péntek

1927. június 15-én született Foky Ottó




A Tévémaci atyja, ő keltette életre Misi Mókust, Mirr-Murrt és Makk Marcit is.
„Foky Ottó készítette el az MTV tévémacis Esti mese szignálsorozatát, hat éven át változtatva a maci lefekvés előtti helyzeteit. Kedves figura lett az egészségügyi felvilágosító céllal, megrendelésre készült Makk Marci is. (…)
Tárgymozgatásos művei közül kiemelkedik a bűnügyi film-hangulatot humorosan teremtő Ellopták a vitaminomat, valamint a fürdőszoba piperetárgyai által eljátszott opera, a La Desodora s a nagyvárosi életet bablényekkel megelevenítő, szatirikus hangütésű Babfilm.
 
A Misi Mókus kalandjai című, gyerekek részére készült bábmese-epizódokból egészestés változatot is szerkesztett a rendező. Hasonlóan forgalmazták a szintén elsősorban gyereknézőknek szánt vadászkalandos história epizódokat az Éljen Szervác! esetében. Varázslatos atmoszférát teremtett a papírplasztikák mozgatásával (Varjúdombi mesék).”
(forrás: Magyar filmlexikon I. köt. Magyar Nemzeti Filmarchívum, 2005, 270-271.o.)
- A bábanimáción belül melyik feladat vonz leginkább?
- Szerettem kitalálni a dolgokat. Sok mesefilmet animáltam, forgattam le, de leginkább az pörgetett fel, ha valami újat kellett kitalálni. Megoldani akár egy technikai problémát, vagy olyat filmet készíteni, amit addig még más nem csinált.
- A műteremben a bábkivitelezésre volt egy csapat, de a figurák befejezését, festését gyakran én végeztem. Szerettem végső arcot adni szereplőimnek.
- Azt hiszem Féjja Sándor írta rólam, hogy „Foky hengerekből, kúpokból, alma- és körteformákból álló figuráinak jellemzője a kedves humor és az olykor lírai, olykor gunyoros karikírozás.“
- A bábfilm-készítéshez, animációhoz kemény munka és fiatalos erő kell. Nekem ez már fogyóban van, de ma is a gyerekeknek, a gyerekekért dolgozom.”
 

Nincsenek megjegyzések: