„az ember ... felelős a világért és önmagáért, mint létezési módozatért”
"…Minthogy az alkotás csak az olvasásban teljesülhet ki, minthogy
a művész másokra kénytelen bízni a befejezését mindannak, amit ő
elkezdett, s minthogy egyedül az olvasó tudatán keresztül érezheti magát
lényegesnek a műve számára - minden irodalmi mű felhívás. Írni annyit
tesz, mint felhívni az olvasót, hogy változtassa objektív egzisztenciává
azt a "feltárást", amelyet a nyelv révén elkezdtem.
S ha megkérdeznék, mire hív fel
az író, egyszerű a válaszom. A könyvben sohasem találhatunk elégséges
magyarázatot az esztétikai tárgy megjelenésére, csak sürgetést e tárgy
létrehozására, továbbá az író szellemében sem bukkanhatunk ilyenre,
hiszen énje, amelyből nem léphet ki, nem indokolhatja az objektívlétbe
való átmenetet - ezért aztán a művészi alkotás megjelenése olyan új
esemény, amely nem magyarázható semmilyen megelőző adattal.
És mivel ez az irányított alkotás
abszolút kezdet, tehát az olvasó szabadsága viszi végbe, méghozzá
azáltal, amiben ez a szabadság a legtisztább. Így hát az író az olvasó
szabadságához folyamodik, hogy működjék közre művének megalkotásában."
"A XX. század második felének alighanem ő volt a legnagyobb hatású írója. Azoknak a gondolatvilágát is befolyásolta, akik nem értettek vele egyet. Regényeit, drámáit azok is nagyra tartották, akik nem hitték el, sőt indulatosan tagadták filozófiáját. De a filozófiatörténetben fordulatot, új korszakot jelentett a megjelenése.
Az egzisztencialista bölcseleti magatartást ő találta ki, és tőle vették át azok is, akik elkülönültek tőle, sőt olykor egyenest szembenálltak vele. Hiszen az ő megjelenése óta van materialista és idealista egzisztencializmus, van vallásos és ateista egzisztencializmus. Ezeket mégis összeköti az a szempont, hogy az élet egészét, a maradandó és a változó mozzanatokat egységben látják."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése