2014. április 14., hétfő

Joseph Haydn - Esterházy Péter: Hét utolsó szó




Ősbemutató 2014. április 16-án 19 órától a Budapest Music Centerben
(Budapest, IX. kerület, Mátyás utca 8.)



Joseph Haydn ezt a művét a délspanyol város, Cadiz felkérésére komponálta 1785-ben. A 

 templom belső terét fekete kendőkkel fedték be, csak középen világított egy lámpa. Haydn: Krisztus hét utolsó szava a keresztfán (Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze) című műve a cadizi püspök prédikációjával hangzott el, amelyet a hét szóhoz adott elő a húsvéti liturgia részeként.

A fiatal karmester, Dubóczky Gergely ötlete és koncepciója alapján Joseph Haydn zeneműve hamarosan kétféle előadásban csendül fel Magyarországon: 2014. április 12-én 19.30-kor a Gödöllői Szentháromság-templomban, április 16-án 19 órától pedig a Budapest Music Centerben, amely különleges ősbemutató lesz. Dubóczky Gergely felkérésére ugyanis Esterházy Péter írt a prédikációk helyére mai szöveget a hét szóhoz. Ezt hallhatja a közönség a Budapest Music Center koncerttermében áprlis 16-án este a Budapest Sound Collectiv előadásában, Dubóczky Gergely vezényletével. Esterházy Péter szövegét Mácsai Pál és Kerekes Éva adja elő.

Előtte, április 12-én, szombaton 19.30-tól Zenés áhítat lesz elmélkedéssel, a Gödöllői Szentháromság-templomban Hydn: Krisztus utolsó hét szava a keresztfán című művét ott is a Budapest Sound Collective zenekar adja elő Dubóczky Gergely vezényletével, Szecsődi Péter plébános prédikációjával.

Joseph Haydn élete meghatározó részében az Esterházy család szolgálatában állt, évtizedeken át komponált és zenélt Eisenstadtban (Kismartonban) és Fertődön, a művészi alkotómunkája szorosan összefonódott az osztrák-magyar kultúrával. Az, hogy Haydn ciklusához most Esterházy Péter írt mai szöveget, a közös örökség továbbvitelének a szép példája.

Az előadó zenekar, a Budapest Sound Collective 2013 ősze óta működik ezzel a névvel, az alapító karmester, Dubóczky Gergely művészeti vezetésével. A zenekarban kiemelkedő művészek dolgoznak rangos magyar szimfonikus zenekarokból, a tapasztalt és a fiatal művészek folyamatosan inspirálják egymást a közös munka során, hiszen itt nem a saját, állandó zenekarukkal dolgoznak, hanem olyanokkal, akikkel esetleg nem is volt még alkalmuk közös muzsikálásra. A BSC koncertmestere Koppándi Jenő, a Nemzeti Filharmonikus Zenekar koncertmestere.

A darab felépítése: bevezető - 7 szonáta - földrengés. A földrengés kivételével mind lassú tétel. A szonáták között hangzanak el a szövegbetétek. A mű érdekessége még egy tétel, amelyben kizárólag fúvósok szólalnak meg.

Dubóczky Gergely a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem karmesterképző szakát – matematikusi egyetemi tanulmányok után – Ligeti András és Gál Tamás növendékeként végezte el 2011-ben, majd Kocsis Zoltán asszisztenseként, a Nemzeti Filharmonikusok betanító karmestereként dolgozott. Szakmai tevékenysége széles skálán mozog, ritkán játszott Haydn-művektől kortárs darabok bemutatásán át a barokk continuo-játékig terjed. Korrepetitorként és karmesterként is gyakori közreműködője különböző színházi és operaprodukcióknak, dolgozott például a Thália Színházban és a Nemzeti Színházban. Saját együttesét 2011-ben hozta létre Budapest Sound Collective néven.

Az együttes koncertekre szerveződik, jelentős zenekarokban (például a Nemzeti Filharmonikus Zenekarban, a Budapesti Fesztiválzenekarban és a Liszt Ferenc Kamarazenekarban) játszó, tapasztalt, valamint fiatal zenészek dolgoznak itt alkalomszerűen együtt, ami inspirálóan hat a zenészekre.

A repertoár is színes: Dubóczky Gergely a saját zenekarával különleges produkciók bemutatását tűzte ki célul, a széles repetoár a reneszánsztól a kortársakig ívelhet, nem föltétlenül gyakran előadott, úgynevezett „mainstream" művekkel. Néhány példa a saját együttessel játszott repertoárból: saját összeállítású Rameau-szvit, ritkán hallható Haydn-művek. 2012-ben, a Belvárosi Barokk Fesztiválon két este alatt előadták Bach hat brandenburgi versenyét.

Dubóczky Gergely fontos célkitűzése a kortárs művek és a különlegességek bemutatása, ezek sorába illik a Haydn-Esterházy-ősbemutató is.

Forrás: Litera.hu


Nincsenek megjegyzések: