Szerző: Komoróczy Géza
A tananyag

A történelem anyaga nem eleve adott, mint - mondjuk - az ábécé, ezért a
különbségek egy része nyilván tartalmi lesz. Még fontosabb azonban a
módszer és a szemlélet különbsége. Elemi szinten a történelem történetei
a legfontosabbak: az események, az elbeszélés, a szereplők, a
színterek. Máshol is, de különösen a kisiskolások tanításában, vissza
kell térnünk a történetekhez. (Ez az új történet, persze, már nem lehet
meg a modern történetírás eredményei és részben módszerei nélkül, de a
rendezőelve mégis az elbeszélés.) Középszinten már az elemzésre is
lehetőség van: források elemzésére, összefüggések keresésére. Az elemzés
igénye megteremti az új tényanyag feltárásának és megtanításának
módját. A legmagasabb szinten, az egyetemen, a történelemtanárok
képzésében is, tulajdonképpen már csak a tudományos munkára is
előkészítő vagy képesítő tananyagnak lehet helye.
A foghíjak
Történelem szakos diákjaim számára - még a legjobbakat is beleértve - súlyos nehézséget jelent a történeti földrajz (kezdve a történeti vármegyéken vagy a tájneveken) és a kronológia (kezdve azon, hogy mettől meddig tart - mondjuk - az i. e. (Kr. e. V. évszázad); holott éppen ez a kettő adja a történelem térbeli és időbeli dimenzióját. Továbbá, nem tudnak olvasni: szövegeket reprodukálni és megérteni, s egyáltalán, nem tudják, mit kell kezdeni egy szöveggel. Az elemzések során pillanatokon belül átcsúsznak a beleolvasás síkjára: "Szerintem itt a szerző azt akarta mondani..." Valójában leginkább a történelemtanítás szolgálhat terepül arra, hogy megértsünk egy mások fogalmazta szöveget, egyszerűbben: a másikat. De arra is, hogy a saját mércénk szerint, azaz kritikailag értsük meg.
Ha szöveget olvasnak, diákjaim másik jellegzetes hibája, hogy bármit,
ami írva van, készpénznek vesznek. A történelem taníthat meg leginkább
arra, hogy kritikailag olvassunk, s hogy a sorok között olvassunk. Ebből
a szempontból nem lehet különbség egy ötezer éves felirat és egy mai
programnyilatkozat között. A történeti forráselemzés az önálló szellemi
tájékozódás iskolája. Ebből, persze, az is következik, hogy abba kell
hagynunk a visszaélést történeti forrásainkkal, azt, hogy
illusztrációként használjuk - mint a szakzsargon mondja, "beszéltetjük" -
őket. A forrás nem illusztráció, hanem nyersanyag, és a történésznek - a
történelemtanításnak is - éppen hogy a forrás "ellen" kell dolgoznia.
Az önállóság
Ahhoz, hogy történelemtanításunk más legyen, mint eddig, s talán jobb is, mindenekelőtt önálló - képzett, akár tudósnak is mondható - tanárokra van szükség; az önálló szóban benne van a kritikai képesség is. De ezzel együtt szükség van a segédkönyvek széles választékára. Nem tanári kézikönyvekre gondolok, azok többnyire az indoktrináció eszközei, hanem valódi segédanyagra. Történeti atlasz, netán több is, de névmutatókkal. Forrásgyűjtemények, de nem nyúlfarknyi szemelvényekkel, amelyek csak a tantételt illusztrálhatják, hanem valódi elemzést lehetővé tevő szövegekkel, amelyek az adott kor megértéséhez fontosak, tehát esetleg - ha lehet így mondani - akár nem rokonszenvesek számunkra. Képeskönyvek, diafilmek, videók, stb. - mind "öncélúan", hogy a magyarázat irányát a tanár döntse el. (A tárgy, az épület, vagy a kép stb. mint történeti forrás.)
A tankönyv
Tankönyv nélkül, persze, nem lehet történelmet tanítani. (Bár magam - az egyetemi oktatásban - tankönyv- és jegyzet-ellenes vagyok.) Csak az tud önálló lenni, akár a tanulás szintjén is, aki többfelől tájékozódik. Általános- és középiskolában pedig azt szeretném, ha sok és sokféle tankönyv volna forgalomban. A sokféleséget minden elképzelhető módon meg kéne teremteni, beleértve a szemléletet (értékrendszer, történetfilozófia stb.), az anyag tagolását, az egyetemes és a nemzeti történelem összeillesztését vagy elválasztását, tematikus arányok elmozdítását stb. Nyugodtan lehetne forgalomban református, zsidó vagy katolikus történelemkönyv, magyar is, egyetemes is, utóbbiban csak részként a magyarral, ökológiai, államjogi vagy technikatörténeti szemlélettel megírt tankönyv stb. Ma is minden tanár, tankönyv ide vagy oda, a maga történelmét tanítja. Ha sokféle tankönyv van forgalomban, csak segítjük őket a választásban, a tudatos döntésben. S legyen a tankönyv megválasztása a tanár - vagy legfeljebb az iskola - joga.
Tankönyv nélkül, persze, nem lehet történelmet tanítani. (Bár magam - az egyetemi oktatásban - tankönyv- és jegyzet-ellenes vagyok.) Csak az tud önálló lenni, akár a tanulás szintjén is, aki többfelől tájékozódik. Általános- és középiskolában pedig azt szeretném, ha sok és sokféle tankönyv volna forgalomban. A sokféleséget minden elképzelhető módon meg kéne teremteni, beleértve a szemléletet (értékrendszer, történetfilozófia stb.), az anyag tagolását, az egyetemes és a nemzeti történelem összeillesztését vagy elválasztását, tematikus arányok elmozdítását stb. Nyugodtan lehetne forgalomban református, zsidó vagy katolikus történelemkönyv, magyar is, egyetemes is, utóbbiban csak részként a magyarral, ökológiai, államjogi vagy technikatörténeti szemlélettel megírt tankönyv stb. Ma is minden tanár, tankönyv ide vagy oda, a maga történelmét tanítja. Ha sokféle tankönyv van forgalomban, csak segítjük őket a választásban, a tudatos döntésben. S legyen a tankönyv megválasztása a tanár - vagy legfeljebb az iskola - joga.
A szemlélet
Történelemtanítás vagy történetírás nem lehetséges történetszemlélet nélkül. Ha az akart és remélt rendszerváltás szempontjából nézzük, a történelemtanításban nem is az a feladat, hogy az eddig hivatalos státussal bíró történetfilozófia vagy - korábbi időkre is gondolva - történetfilozófiák minden nyomát eltávolítsuk, hanem inkább hogy történeti gondolkodásunk tudatossá - reflektálttá - váljék. A legnagyobb veszély, ami fenyeget, éppen az, hogy bizonyos kategóriák önálló életre kelnek, s most már filozófiai vagy ideológiai hátterüktől függetlenül fogjuk használni őket, mintha értelmük volna önmagukban is, mintha igazságok volnának.
Csak nemrégiben olvastam, a gimnáziumok I. osztályába szánt ókori
történelem tankönyv kiszemelt szerzőjétől, hogy az ókorban az
osztályharc helyett társadalmi harc volt. Valóban? Az elmúlt
évtizedekben a történelem az antagonizmus, az osztályharc, a harc
kategóriáira épült. Imént említett tankönyvszerzőnk most ezek mellé
fölveszi a kompromisszumot is, így akarja meghaladni saját harcos
marxizmusát. Nem azt mondom, hogy ne beszéljünk a történetírásban
osztályharcról stb. - tegye, aki erről van meggyőződve -, hanem azt,
hogy tudjuk: ezek a fogalmak nem a történelem állandó tényezői, hanem
csupán egy történetfilozófia kategóriái. Reflektált gondolkodásra van
szükség minden történeti értékítéletben. Amit nem szeretünk a túl erős
államban magunk körül, ne ünnepeljük az i. e. 3. évezredben sem.
Centralizáció és széttagoltság; nagy ország és kis ország; központ és
periféria; egység, egyöntetűség és széthúzás; sokan vagyunk és "elfogy
nemzetünk" stb.: mindez könnyen pozitív, illetve negatív értékpólussá
vált s válik.
Ugyanígy, némi szkepszis szükséges a történeti fejlődés gondolata, s még inkább a társadalmi fejlődés, illetve ennek magától értetődően kezelt
menetrendje, a társadalmi formák (formációk) elmélete iránt is. Ne higgyük, hogy ha kommunizmus nincs, az őskommunizmus vagy - ismét az
említett tankönyvszerzőt idézve - a rabszolgatartó társadalom azért
marad. S a történeti fejlődést mérlegelve is figyelembe kell vennünk,
hogy a civilizációk szabályos fejlődése nem egyszer katasztrófába
torkollott; gondoljunk Irak szikes sivatagjaira, amelyet az egyre
hatékonyabb ókori öntözés fejlesztett ki.
A tanítás
Mit taníthatunk meg végül is a történelemben - diákjainknak, önmagunknak, a társadalomnak, amelyben élünk? Most talán elég, ha csupán azt említem, amit én a legfontosabbnak tartok. A történelem, ez banális igazság, más, mint a jelen - ha nem így volna, az Édenkertben élnénk ma is. A történelem a másság paradigmája, a másféle élet lehetőségeinek mintája; ugyanúgy, mint - mondjuk - más népek élete vagy az irodalom. A történelemtanítás éppen arra épülhet, hogy minden ember, s az országok vagy civilizációk is, folyamatosan dönteni kényszerülnek, dönteni közvetlen vagy távolabbi jövőjükről.
A történelmet nem mint üdvtörténetet vagy a társadalmi formációk
kikerülhetetlen egymásutánját kell tanítanunk, hanem mint választási
lehetőségek és döntések adott példáit - az elszalasztott lehetőségekét
és rossz döntésekét is. Amíg a választás nyitott, ki-ki felelősséggel
mérlegelhet. De a történelemből mégiscsak ismerjük a következményeket. S
ha a történelem az iskolai - vagy egyetemi - oktatásban valóban a más
helyzetekben való döntések mintája, akkor a tanár, aki a döntés
felelősségét tudatossá teszi tanítványaiban, alkotó és felelős szellemi
tevékenységet végezhet folyamatosan, még akkor is, ha történetesen
nincsenek önálló szakkutatási eredményei. A történelemtanítás - majd a
rendszerváltás után - a polgári felelősség iskolája lehet.
Forrás: RUBICONline
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése