2019. január 20., vasárnap

Óbudai Danubia Zenekar 2019-Tavasz




.

Az Ódz sorozatában Takemitsu, Mendelssohn, Sibelius, Debussy, Beethoven, Adés, Gubaidulina, Vivaldi, Bach, Rousseau, Rameau, Schubert, Liszt, Chopin művei, a legnagyobb klasszikusok és a legizgalmasabb zenék egy sorozatban kiváló karmesterekkel. A koncerteket Hámori Máté, Ricardo Casero, Kelemen Barnabás, Dobszay Péter és Shoji Haraguchi vezényli.


Olyan szerzők és művek is terítékre kerülnek, akiknek népszerűsége világszerte emelkedőben van, itthon azonban eddig valamiért háttérbe szorultak. Így például Toru Takemitsu, a japán zeneművészet legtöbbre értékelt alkotója, Thomas Adés, a fiatal brit zseni, vagy Sofia Gubaydulina, az ezoterikus orosz látnok remekműveit is bemutatja az együttes tavaszi zeneakadémiai sorozatában. Ez is része annak a missziónak, amivel a zenét - és minél több fajta kiváló zenét - közel akarja vinni a zenekar a magyar közönség szívéhez. Ennek a missziónak továbbra is kulcs eleme az ifjúsági projekt, amelynek során több tucat koncertet ad a Danubia budapesti általános iskolák tornatermeiben, illetve a Kalandra fül! című családi matinésorozat a BMC-ben, amely az egész családnak szóló, innovatív mini-koncertek során vezet be a klasszikus zene nem is olyan átláthatatlan világába.

Egyre nagyobb teret kap az együttes életében az aprólékos műhelymunka: ennek jegyében folytatódik a tavaly útnak indított Mesterműhely sorozat a BMC-ben, ahol Major Tamás a vonós műhelymunka hátterébe is beavatja a koncert közönségét. A koncert idei sztárvendége a világhírű magyar fuvolás, Bálint János lesz, aki a koncert előtt nyilvános mesterkurzust is tart majd az érdeklődőknek.

Ugyancsak a vonós műhelymunka kiemelt állomása, hogy Kelemen Barnabás ezúttal karmesterként áll a zenekar élére a márciusi zeneakadémiai koncert alkalmával, ráadásul egy csupa hegedűs versenyművet felsorakoztató programban: Gubaydulina Offertoriumának szólistája Cosima Soulez-Lariviere, a 2017-es Nemzetközi Bartók Hegedűverseny győztese lesz, Vivaldi Négy évszaka pedig Zalai Antal tolmácsolásában hangzik fel ezen az estén.

Első alkalommal vezényli a Danubiát Roberto Casero spanyol karmester, aki Mendelssohn népszerű hegedűversenye mellett Sibelius és Takemitsu kevésbé ismert műveit fogja dirigálni. A Mendelssohn mű szólistája visszatérő vendég az együttesnél: Pusker Júliát pár éve Bartók korai hegedűversenyében ismerhette meg a Danubia Zenekar közönsége.
Hámori Máté művészeti vezető két sláger művet is vezényel a tavaszi sorozatban a zenekarral: február 14-én Beethoven IX. szimfóniáját, áprilisban, a sorozat zárkoncertjén pedig Bach János-passióját.

A BMC-ben zajló zeneszerző portrésorozat utolsó Haendel koncertjén egy frissen berobbant világsztár lesz az együttes vendége: Baráth Emőke valódi Haendel specialistának számít, akinek Philipp Jarousskyval közös lemeze valóságos klasszikus zenei szenzáció volt az elmúlt évben.
A tavaszi, három koncertből álló új sorozat a BMC-ben a szalonok világába nyit ajtót az érdeklődőknek: egy-egy jelentős 18-19. századi személyiség, és a köré csoportosuló művészek és bohémek adják a témát, amely köré a zenekar a műsort felépítette. Rousseau-tól Casanován át George Sand-ig ível a sorozat tematikája, a zenék pedig hasonlóan színes merítést kínálnak Rameau-tól egészen Chopinig. A sorozat házigazdája ezúttal is Eckhardt Gábor lesz.
Miért éppen Szalon?
Ami a nyugatosoknak a kávéház, az a romantikus zeneszerzőknek a „szalon”. Egy arisztokrata – vagy arra hasonlítani akaró közeg, elegancia, pezsgő, szellemességi párbajok, különcök és hírességek; és természetesen: a Zsenik. Ők teszik halhatatlanná ezt a műfajt, amelyhez persze kellettek a rajongó, olvadozó mádámok is, akik elhanyagolt feleség létükbe a szalon pezsgésével próbáltak némi izgalmat csempészni. Nagy művek és nagy gondolatok születésénél bábáskodtak nevetgélő, alkohol ködben úszó rizsporos társaságok: az ő életörömüket szeretnénk megidézni szeretett zene-palotánkban, a BMC-ben.

Február 17-én és 18-án a Trafóban ismét műsorra kerül Franz Schubert – Hans Zender: Winterreise (A téli utazás) előadása Mundruczó Kornél rendezésében. Az előadás egy 2015-ben már bemutatott koncertszínházi produkció. Hans Zender kiszenekarra írt kortárs feldolgozása zenei szempontból is nagyon izgalmas vállalkozás. Mundruczó rendezése pedig egy bevándorló sorsán keresztül nyúl ahhoz a kitaszítottság, magány és idegenség-érzéshez, ami átszövi a dalciklust.
Február 27-én lesz a zárókoncertje annak az Eötvös kurzusnak, melyet az Eötvös Péter Kortárs Zenei Alapítvány karmestereknek és zeneszerzőknek rendez. A koncerten az Óbudai Danubia Zenekar közreműködik. Heinz Holliger fiatal zeneszerzőknek és karmestereknek szervezett nemzetközi mesterkurzus professzoraként, valamint a mustMEET Composers közönségtalálkozó-sorozat vendégeként érkezik Magyarországra, az Eötvös Péter Kortárs Zenei Alapítvány, és Eötvös Péter személyes meghívására. A záró koncerten Turm-Musik című darabja magyarországi bemutatóként hangzik el.

Az idei koncerteket élőben közvetítette a jelenleg legnagyobb internetes hírportál, az index.hu, illetve a fidelio.hu oldal. A közvetítések révén némelyik előadás 60.000 emberhez is eljutott, amely példátlanul magas szám a műfajban (összehasonlításképp: tavaly összesen 77.000 fizető néző volt egész évben, amely számmal kiemelkedtek a hasonló méretű magyar zenekarok közül).

 

Nincsenek megjegyzések: