.
Pünkösd ünnepe húsvét után a legrégibb ünnepünk, amelyet idén május 20-án
ünneplünk. Története visszanyúlik az Ószövetség világába. Mózes korától
kezdve húsvét után hét héttel tartották a „hetek ünnepét”, amelyet
hellenista hatásra ógörögül pentékoszté-nak (ötvenedik) neveztek.
Nyelvünk – számos más nyelv között – ebből származtatja az ünnep ma
használatos nevét.
Az Ószövetségben kétféle értelmezése volt Pünkösd
ünnepének. Kezdetben a hetek ünnepe volt, aratási ünnep, amely során az
első termést felajánlották Istennek, de később, s Jézus korában már
bizonyos, hogy új értelemmel gazdagodott: a törvényadás és a
Sínai-hegyen kötött szövetség ünnepe lett. Azáltal, hogy a Szentlélek
azon a napon áradt ki, amelyen az Istentől kapott törvényt ünnepelték,
jelzi, hogy ennek az addigi ünnepnek a tartalmát gazdagítja: a törvény
már nem csak kőtáblára van írva, hanem az Őt befogadó emberek szívébe
is.
A keresztények kezdettől fogva a húsvéthoz kötötten
tartották meg az ötvenedik napot. Ókeresztény szokás szerint pünkösd a
húsvéti időszak megkoronázása, amelyet Keleten és Nyugaton egyaránt
ünnepeltek. Vannak, akik Szent Pál apostol megjegyzésében – „pünkösdig
maradok Efezusban” (vö. 1Kor 16,8) – már a keresztény pünkösdöt értik.
Az azonban biztos, hogy az Elvirai zsinat (313) tanítja, ha valaki nem
tartja meg pünkösd ünnepét, új tévtanítást vezet be az Egyházba. A IV.
században már egyre több említés történik az ünnepről, mint például
Pünkösd napjának jeruzsálemi megünnepléséről a IV. század végén Eteria
zarándoknő is megemlékezik.
Pünkösd ünnepi napján három fontos esemény történt:
a Szentlélek eljövetele, mint Krisztus megváltó tettének gyümölcse és
beteljesítője; az Egyház alapítása, és az egész világra kiterjedő
missziós munka kezdete. Ezek az események Urunk, Jézus Krisztus ígérete
alapján történtek. Ezt tükrözi az Egyház e napra szóló antifónája is:
„Ma teljessé lett a Pünkösd ünnepe, alleluja;
ma megjelent a Szentlélek az apostoloknak a tűzben,
és karizmatikus ajándékokat osztott nekik;
elküldte őket az egész világra, hogy hirdessék az igét, és tanítsák:
Aki hisz, és megkeresztelkedik, üdvözül, alleluja”.
A Szentlélek kiáradásának történetét az Apostolok
Cselekedetei (ApCsel 2,1-11) rögzíti. A leírás szerint miután a
Szentlélek eltöltötte őket, az apostolok mindenkinek a saját nyelvén
hirdették az evangéliumot. Isten a nyelvek csodájával mutatja meg azt az
egységet, amely a közös hit megvallásával kapcsolja össze a különböző
nyelven beszélő embereket. Ezáltal született meg az első pünkösdkor az
Egyház, amely egy, szent, katolikus és apostoli.
Ferenc pápa a következőt tanítja erről: „A
Szentlélek az, aki mozgatja az egyházat, ő az, aki dolgozik az egyházban
és a szívünkben. Ő az, aki minden keresztényből egy, a többiektől
különböző személyt alakít ki, de akik mégis egységet alkotnak. Ő az, aki
előre visz bennünket, aki kitárja az ajtókat és aki misszióba küld
bennünket, hogy tegyünk tanúságot Jézusról. A Szentlélek az, aki Isten
dicséretére indít bennünket és imádságra ösztönöz: Ő imádkozik bennünk! A
Szentlélek az, aki bennünk van és aki megtanít minket az Atyára
tekinteni és így szólítani: Atya! … A keresztény élet találkozás Jézus
Krisztussal! Éppen a Szentlélek az, aki erre a Jézussal való
találkozásra segít minket.”
(MKPK Titkárság)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése