„... én magam egészen csekélyre tartom a tudományomat, és ismerem hiányosságaimat.”
„Albrecht Dürer jóval több, mint Nyúl, a Nagy fűtanulmány vagy az Imádkozó kezek
virtuóz festője: személyisége és festészete magába sűríti a késő gótika
és a reneszánsz közötti átmenet nagyszerű pillanatát és belső
ellentmondásait. Sokoldalú zsenialitása már az itáliai reneszánsz
művészetével rokon, hiszen
|
Édesanyja portréja (1490-1493) |
nemcsak festőként, rajzolóként, fa- és
rézmetszőként, hanem a művészetelmélet terén folytatott matematikai,
nevezetesen geometriai kísérleteivel is kiemelkedőt alkotott.
Megszállott törekvése a tökélyre és a kor formák, szabályok és
matematikai törvények iránti általános érdeklődése szeresen megjelenik
művészetében éppúgy, mint nagyszabású életművének második korszakában
született írásaiban.”
(forrás: Albrecht Dürer. Ventus Libró K., 2008, 5.o.)
A reformációkori Németország egyik legnagyobb művésze volt: festészet
és grafika mellett a művészet elméleti kérdéseivel is foglalkozott.
Élete jól feltárt (magyar felmenőkkel: édesapja aranyötvös volt, aki
Magyarországról költözött át Nürnbergbe), művészeti felfogása is jól
dokumentált, köszönhetően kiadott műveinek (pl. A festészet tankönyve, a Négy könyv az emberi test arányairól).
Alkotásainak nagy része vallásos témájú, emellett több portrét,
önéletrajzot, természeti képet is készített. Bár 15 éves, amikor
festőinas lesz Michael Wolgemutnál, már 13 évesen elkészíti első
önarcképét: az elmúlt közel fél évezred alatt több mint 60 festménye
maradt meg.
|
Önarckép (1500) |
„A festészet dolgairól és tudományáról még sokat fognak írni. Mert
bízom benne, hogy nem egy kiváló ember jön még, aki többet és jobban tud
majd tanítani és írni erről a művészetről, mint én. Mert én magam
egészen csekélyre tartom a tudományomat, és ismerem hiányosságaimat.
Ezért mindenki igyekezzék tehetsége szerint javítani a hibáimat. Ha
Isten is úgy akarná, és lehetséges volna, hogy most láthatnám a jövendő
nagy mestereinek műveit – akik még meg sem születtek – és ismerném
tudományukat, akkor, gondolom, ki tudnám javítani magamat. (…) Senki ne
szégyellje a tanulást. Mert jó alkotáshoz jól jön a jó tanács. De aki
művészet dolgában tanácsot kér, olyantól kérjek, aki nagyon ért hozzá,
és ezt saját kezűleg meg tudja mutatni. Egyet viszont mindenki megtehet,
és ez igen hasznos: ha saját megelégedésedre elkészültél egy műveddel,
mutasd meg tanulatlan, hozzá nem értő embereknek, és hallgasd meg a
véleményüket. Rendszerint meglátják benne, ami a legkevésbé sikerült,
bár a jót nem értik meg benne. Ha úgy találod, igazuk van, ám javítsd ki
művedet.”
(forrás: Dürer, A.: A festészetről és a szépségről. Corvina, 1982, 177.o.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése