Konferencia a Pesti Vigadóban Kobzos Kiss Tamás emlékére.
Kalotaszegi hímzés |
Dr. Solymosi-Tari Emőke, a
Magyar Művészeti Akadémia Művészetelméleti Tagozatának vezetője
nyitotta meg az egész napos konferenciát, amelynek célja a bibliai
idézet alapján: „..világító jelek az ég mennyezetén…”.
Jankovics Marcell művelődéstörténész a Kárpát-medence széleiről származó hímzések „elnövényesített” jeleiről beszél: Világfa, villa, villő.
Amit mi tulipánnak hívunk, az valójában kehelyszerű V alak,
nőábrázolásnak tekinthető. A V lehet hajlított (U alak), formázhat
kígyót, sárkányt vagy madarat is. Néhol kardos mintának
nevezik, jelenthet vázát, Zeusz villámát, szigonyt, lantot vagy villőt
(tündért, boszorkányt). Ha lefelé hajlik, akkor fűzfa-ábrázolás. A betű
is jel. Hímezhetnek bele címert, mutathat pikkelyes sellőket is.
Szemadám György festőművész Jankovics Marcellel írott közös könyvükről, A szimbólumok világáról
szólt. Az archaikus ember polihisztorként látta az összefüggéseket,
számára mindennek jelentése volt, amit egész életében felhasznált. Ma
már specializálódtunk, csak egy-egy részterületet ismerünk, a világ
egészének működéséről nincs átfogó képünk. Az ősi kultúrák magasrendű
tudására kell törekednünk. Az iskolai tananyag az ismeretek egy részét
egymástól elkülönítve tanítja, emiatt nem tudjuk „összerakni” a világot.
A bemutatott képeken az egyiptomi figurák nem néznek ránk, mert a két
világ között nincs kapcsolat. A teremtés-ábrákon a női lélek hozza meg
az éjszakát. A nő a Tejút, a nedvedző fa és a termékeny föld. III.
Totmesz sírjában találták meg Nutot, az égi tehént formáló halottas
ágyat. A piramisok felirataiból kiolvasható, hogy a női tehén az anya, a
tejforrás és a Tejút, egyben a lélek temetője. Nut V alakban feltartott
karokkal, szembenéző arccal a koporsó belső fedelén jelenik meg – csak a
halottnak.
Korondi tál |
Mihályi Gábor,
a Magyar Állami Népi Együttes vezetője, koreográfusa „lábművesnek”
nevezi magát. A tánc a szimbólumok titkos és misztikus világát idézi
meg. Az ütemes mozgás az ember legősibb megnyilvánulása:
kapcsolattartás, sámánok nyelve, imádság, remény, szórakozás és egyben
közösségi esemény. A tánc az újrateremtett valóság a színpadon, teli
jelképes tartalmakkal. Sokan rossz szemmel nézték a tánc eksztatikus
révületét. A tulipán motívum a mozgásban az élet kapuja, idézte az
előadó Juhász Ferenc és Weöres Sándor egy-egy versét. A tánc eleme
gyakran az életfa, a világ tengelye, a jelmez hozzá az örök élet
üzenethordozója.
Csernyus Lórinc építész
az építészeti archetípusokról beszélt – a parasztháztól a romkocsmáig. A
magunk köré épített tér, akár letelepedett, akár vándorló népeknél
vizsgáljuk, teli van jelekkel. Ritkán látott kép a tevére szerelt,
egyszemélyes mobilház. A barlang- és a cölöpházat már többen ismerik,
mindkettőt jellemzi a hajlított tető. A hajlék jelentése, hogy hajlítom
magam fölött a teret. A jurta is mobilház, egyben szakrális építmény. Az
egysejtű építmény szögletes, egyszobás, gerinces, és helyi anyagokból
készült. A kemence melletti nyílás ablakul szolgált. Az ilyen házat
ökrökkel el tudták vontatni más helyre. A kétsejtű ház szoba-konyhás, de
egy légterű, hozzá tartozhat a pitar vagy tornác. A padlásteret
mestergerenda választotta el a lakótértől, oda akasztották fel a
bebugyolált csecsemőket úgy, hogy a fejük Kelet felé nézzen. A
halottakat pedig Nyugat felé fektették. A háromosztatú háznak tornáca
van, de csak Közép-Európában! Másutt nincs tornác, amely szélfogó és
esőfogó szerepet tölt be az éghajlattól függően. Városi környezetben a
pitar vagy tornác szerepét a gang tölti be. A tűzhely eleinte egysejtű,
központi, a ház lelke. Sok szavunk őrzi a fontosságát: családi tűzhely,
háztűznéző stb. A városias házakban már ilyen nincs. A ház szavai
megfelelnek az emberi test tagjainak (Makovecz szerint). Az L alakú ház
polgárosodott, iparosodott családra utal, de a pitar megmarad. Az U
alakú házat többen lakják, még földszintesek, de lehetnek benne
bérlakások is. Az asztal a kemencés konyhában van. Az emeletes házak
földszintjén később üzletek vagy istállók kapnak helyet. Minden háznak
külön kútja van 1866-ig. A 20. századi panelházak után Pakson és
Sárospatakon kísérleteztek különböző újabb típusú bérházakkal. A 21.
századra a régi, lepusztult bérházakban az udvar új funkciót kapott:
kidobott bútorokkal berendezve megjelentek a romkocsmák – először nem
nálunk, hanem Németországban, újabb hagyományteremtő szándékkal. És
működnek! Felkerültek az idegenforgalom térképeire.
Kalmár Ágnes.
a Szórakaténusz Játékműhely főmuzeológusa sokféle jelképet talált a
játékok között a néphagyományok tükrében. Leginkább jellemző motívum
azonban a spirál. Előfordult szent helyeken, cserepeken, sziklarajzokon,
ókori ábrázolásokon, szinte mindenütt. A spirál a végtelent, az
örökkévalóságot jelenti, a legtöbb társasjáték (azaz szociális játék)
alapja, a fejlődés szimbóluma. 20. századi könyveket hozott fel
példának, többek között Karinthy Frigyes: Zsuzsi Bergengóciában című művét.
Vidák István nemezművész, a Népművészet Mestere Az elfelejtett ősök árnyai címmel
tartotta meg előadását a minták kacskaringóiról és virágcsokrairól,
amelyeket a keleti hímes tojásokon is megfigyelhetünk. A
viráginda 300 ezer éve használatos folyamat-ábra. Hasonlóan gyakori a
faág rajza vagy a szarvasagancs. Jelentése: két folyó összefolyása, azaz
két ember egymásba olvadása. Nedveikből új nedv (élet) keletkezik. Az
apró pontok közöttük a sátrak helye. Türkmenisztánban kosfejjel
díszítették az ablakokat, a temetőket, sőt, a bazárokat is. A kosfej
jelentése: az ősök árnya. Rajza fellelhető a kemencéken, iráni
dzsámikban vagy a falat borító és a szőnyegként szolgáló nemezeken. Az
imádságos nemezeken szarvak és pöttyök vannak. Ők nem összetett kézzel,
hanem feltartott karral imádkoztak – ez a szarv-ábrázolás másik értelme.
A kos a pásztornépeket jellemzi, hiszen a juhok szaporodásából éltek.
Vidák István felhívta figyelmünket Pap Gábor és Lükő Gábor vonatkozó
kutatásaira, valamint Nagy Mari társszerzővel írt Kosszarv című könyvére.
Kósa Klára keramikusművész, a Népművészet Mestere tartotta az egész napos konferencia legélvezetesebb előadását Az Éden kertje, az isteni hármas szám és a magyarság virágai címen.
Ízes tájszólása és vetítései külön élményt jelentettek a nagyszámú
hallgatóságnak. A vázák és a tányérok kék-zöld színei az Édenkert,
vagyis az ártatlanság jelképei. Az ember örök törekvése visszaszerezni
az Édent, s vele a halhatatlanságot. A halottaknak azért viszünk
virágot, hogy az Édenkertben érezzék magukat, ahol az ember a világ
közepe, s a tartózkodás veszélytelen. A Tudás Fája a hét szabad
művészetet és a Teremtés napjait jelenti. Az Élet Fája háromágú. A fán
lévő madarak a lélek Istenhez való felemelkedésének vágyát mutatják.
Megjelenhet rajtuk az élet és a halál madara is. A sas a madarak
királya, a karmai közt vergődő kígyó a gonosz legyőzését jelenti. A
galamb a hűség jelképe, a turul a megmaradásé, a főnix halhatatlan lett,
miután megette Éva almáját. A számoknak egyenként saját értelmük van. A
koszorú az öröklét és a győzelem jele, valamint jelzi, hogy nincs eleje
és vége, csak folytatása. Az újszülött érkezésekor koszorút kötnek az
ajtóra, ha fiú, kék búzavirágból, ha lány, rózsaszínű virágból. A
szomorúfűz (főleg a reformátusoknál) meghajlás az isteni parancs előtt.
Kósa Klára elmondta, hogy Mózes kőtábláin 613 jel szerepel. Különös a
hármas szám: az isteni rend, tökéletesség, szentháromság,
hit-remény-szeretet jelképe, a múlt-jelen-jövendő foglalata, a Szent
Család száma, a betlehemi három király és a három pásztor száma, három
keresztfa állt a Golgotán, Jézus a 3. napon feltámadt, majd háromszor
jelent meg a tanítványainak. Továbbá három a magyar igazság, évente
három nagy egyházi ünnep van, a mesebeli lakodalom három napig tart,
háromszög… és sorolhatnánk. A hagyomány a jelképek szeretete. Kiemelkedő
a nyolcas szám is: a reformátusok nyolcágú csillaga, a kazettás
mennyezetek beosztása és a nyolc magyar tájegység szimbóluma. A mezőtúri
fazekasok ötven féle virágot rajzoltak a tárgyaikra. A zöld náluk az
egészség, a fekete a tisztaság, a fehér a ragyogás jelképe. Ábráikon
gyakran szerepel a porcsinrózsa (veronika), amiről talán kevesen tudják,
hogy leveléből antibiotikum nyerhető. A szőlő és a rózsa a szerelem
jelképe (sub rosa = titok, a gyóntatószék felirata), a liliom
Mária virága – a fazekasok kedvenc motívuma. A kemény munkától
megvastagodott ujjak nyomán lett a liliomból tulipán! Eredetileg nem
magyar jelkép. Akad még a rajzokon gránátalma, hóvirág, ciklámen (Mária
vérző szíve), mirtusz (szerelem, csillag jele), gyógyító kamillavirág,
kardvirág (fiút hozó növény), napraforgó (Isten felé fordulás),
rozmaringág (remény, frigy), életfa madárral, alatta forrás. A madár
csőrében nincs zsákmány.
Nos, ezt az előadást szívesen hallgattam volna tovább!
Soós Sándor muzeológus-etnográfus Ne feledd Jézusnak rózsa-keresztfáját! című
előadása következett soron. Az esztergomi Keresztény Múzeum Erdélyi
Zsuzsanna Néprajzi Gyűjteménye egyik ponyvájának szimbolikájáról
beszélt. Ősi napkultuszunk a hellenisztikus hatások nyomán keletkezett,
és mint minden más pogány vallás, sok szimbólumával a keresztény hitbe
is beágyazódott. A vallásos népköltészetben szerepel a rózsafa-kereszt. Szűz
Mária maga a rózsa, az életfa – tövis nélkül. (Assisiben ma is terem
tövis nélküli rózsa.) A szőlő keresztény jelkép, a rózsafüzér pedig
eredetileg összepréselt rózsaszirmokból állt. Ezek lelhetők fel az
említett ponyván.
Dr. Keserű Katalin
művészettörténész, egyetemi tanár az öt éve elhunyt Makovecz Imre
épített jeleiről szólt, miközben Hegedűs Vilmos képeit vetítette az
előadásához. Makovecz a magyar néprajz és jeltudomány jeles
képviselőjeként az ornamentikában juttatta kifejezésre gondolatait.
Épületeit ősi filozófia hatja át, amelyekhez új formákat és fogalmakat
teremtett. Egyike az élet kettősségére utaló S vonal. Makovecz
díszítőrajzot tanított a Műegyetemen. A szecessziós díszítőművészet
diadalútja után nála a jelrendszer letisztult formában, anyagban és
technikában jelentkezett, új szimmetria-értelmezéssel, történelem előtti
írott mintákkal látta el építményeit. Képzeletében hálózatokat,
rendkívüli tereket alkotott ősi motívumokból, ezek megvalósítása minden
művében erőteljesen nyomon követhető (ld.: paksi templom, makói fürdő
stb.).
Kékedi László fafaragó, a Népművészet Mestere a köztéri népművészeti alkotások jelképvilágát idézte meg Útmutató jeleink egykor és ma címmel.
Példának felhozta a Bükkben, a Királyszék-dűlőben lévő legszebb magyar
betlehemet, amely a négy magyar keresztény egyház és az istállóépület
együtteséből áll. A madonna palóc, a kis Jézus csángó, népviseletbe
öltöztette a hét harsonázó angyalt. Közelében a tizenhárom aradi
vértanúra emlékeztet a magyar Golgota, esténként csodálatos
világítással. Itt is van lehajló tulipánfa, hajóformájú fejfa. A fejfán
látható bimbó a bölcsőt, a csillag a koporsót jelképezi. Akad az aradiak
között az X alakú német luteránus kereszt, napkorong, az életfa hét ága
(a hét vezér jele). Kisgyőrben ugyancsak látjuk a „forgó” napkorongot, a
város szimbolikus kútjából 24 év óta, évente egyszer bor folyik. A
szépséges szobrok jó része Kékedi László csodálatos faragványa. Ifjú
felesége elvesztését is szoborba faragta. Ezen két gyermeküket öleli át
az asszony.
Bangó Aliz keramikus-etnográfus a keleti Kárpátokban élő (1991-től Ukrajnához tartozó ruszin népcsoport) huculok kutatója a helyi fazekasságról mesélt A pipázó kecske, a hegedülő pöttyös ló című
érdekfeszítő előadásában. A helyi barna-sárga tónusú kerámiákon eleven
alakok és életképek jelennek meg. Vallásuk eleinte görögkeleti ortodox,
majd görög katolikus lett. Nyomot hagyott ábrázolásaikon a pásztorkodás
(kocsul) és a rablás (hot) a havasi legelőkön. A hegyiek roppant hosszú
fúvós hangszert használtak az érintkezésre. A 18. századi legendák
alapján a huculok nemes lelkű nomádok voltak. A német származásúaktól
tanulták meg a faúsztatást, a szövés-fonást és a tojásfestést (növényi
festékekkel). Békében éltek a fában gazdag vidékeken a
zsidókkal is. A 8-9. századtól bájos karcolt, sgraffiti-technikával, de
egyéni módon ötvözték a lengyel, orosz hatásokat szakrális
motívumaikban. 1840-től sűrűbben tűnnek fel ábrázolásaikban Szent Miklós
és Szent György figurái. Mulatságos a hűtlen feleséget megjelenítő alak
a bakkecskével, itt a gonosz motívumával. A 16-18. századból kétszáz
fatemplomuk maradt fenn. Érdekes, ha a kecskét tisztességesen etetik,
akkor védőállat lesz. Az állatmotívumokból különös hibrideket alkottak.
Szinte mindenütt jellemző az életfa és a forrásvíz, de megjelenik
Ruszalka, a csínytevő is. A mindennapi élet ábrázolásában a 19-20.
századi kerámiaművészetnek vagy túldíszített, vagy leegyszerűsített
változata lett divatos (moszovi iskola). Ilyen a pöttyös hucul ló
formából készített, gyermekjátéknak szánt síp. (Nálunk Jósvafő környékén
van hucul lótenyészet. A hucul ló kistermetű, erős állat. Eredeti
hazájában valóban világos pöttyök vannak a szőrén.)
Vetró Mihály nemezkészítő, művésztanár Világnak virága – fény írta jelek a kelmében
című előadásában a nemezkészítés mesterségéről mesélt – elsősorban a
nádudvari Népi Kézműves Szakiskola példáján. A szentpétervári
Ermitázsban őrzött kirgiz nemezdarabok négyszínű virágai a szkíták 2500
éves nemezeinek hagyományait követték. A virágmotívum maga hétezer évre
tekinthet vissza, sőt, a magyar Szent Koronában is megtalálható! A 8-9.
századi nemeztakarókon ugyanez a motívum a Kr. e. 5. században már
előfordult. A szertartások központi elemét, a fény földre szállását
jelentette a „világok virága”. László Gyula régész írta le
először a kazah nemezsátor beosztását. Ebben volt férfi és női oldal. A
kör alakú felső rácsszerkezetben a nőiség rombuszait középen a „köldök”
világította meg, kazah nyelven: tündük, amiből a mi magyar
tündöklő szavunk származik. A sátrakat Kelet felé tájolták úgy, hogy a
tündük mutassa az időt. A hármas alakú, virágformájú pálya körbejárta a
sátort. Ugyanezt látjuk a korondi fazekasság rácsszerkezetében:
megjelennek a napfordulók időszakainak jelképei, akárcsak a román kori
templomokban. A régi nemezek az ősi erőt sugározzák, hatással vannak a
mai építményekre is.
Szinte sajnáljuk, hogy az
egész napos konferencia véget ért, olyan különleges megfigyelések és
párhuzamok látványának részesei lehettünk a vetített képes előadásokon.
Dobi Ildikó - EuroAstra
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése