Alpár Ignác egyik
utolsó élő tagja volt annak az építészi nemzedéknek, mely a
milleniumot megelőző és az azt követő két évtized során
Budapest városképét kialakította. Előtte elment Czigler Győző,
Hauszmann Alajos, Petz Samu, Lechner Ödön, akiknek kortársa, majd
vetélytársa volt.
Alpár Ignác portréja. 1905 körül készült fénykép. |
Alpár pályája
azonban a millenium után lendült magasra. Addig csupán a vidéken
épített. Sokat és tömegre, költségre nem jelentéktelen
épületeket. A fővárosban azonban ismeretlen volt a neve
mindaddig, míg a milleniumi kiállítás történelmi csoportjának
épületére kitűzött pályázatot meg nem nyerte. Az akkor
szinfalszerű építmény azóta maradandó épületté változott, a
mai Mezőgazdasági Múzeummá. Ma talán vegyes érzést kelt, -
akkor igen eredeti ötletként hatott a hazánk különböző
építészeti korszakait képviselő monumentális épületrészeknek
egybeforrasztása.
Ez a sikere tette
országosan ismertté Alpár nevét, és ettől kezdődik
tulajdonképpeni pályája, annak az a része, amely Budapestet
szelte át és amelyen élete főművei keletkeztek. Szerencsés
korszak volt. A terjeszkedő fővárosnak új városrészekre és
egész sereg új középületre volt szüksége. A Lipótváros
közepén terpeszkedő sokudvaros, polygon alaprajzú rengeteg
Újépületet akkoriban bontották le, hogy a mai Szabadság-tér
háztömbjeit építsék a helyére. Egymás után írtak ki nagy
pályázatokat, köztük az áru- és értéktőzsdére, az
osztrák-magyar bank budapesti főépületére (a mai Nemzeti Bank
épületére). A mérkőzésekből Alpár Ignác került ki
győztesen, s elmondható róla, hogy a Szabadság-tér építészeti
képét ő alakította ki két hatalmas épületével. Mind a kettő
főként az alaprajzi megoldásával nyerte meg a pályabírák
tetszését. Alpárban addig is, azóta pedig még inkább a célszerű
belső helyiségbeosztás mesterét becsülték.
Ez a tehetsége
biztosította számára későbbi nagy banképületeinek
megtervezését: a Hitelbankét és a Pesti Hazai Takarékpénztár
váci utcai főépületéét. Hatalmas irodával, tehetséges fiatal
építészek seregével dolgozott Alpár ezeken a munkákon. S közben
bérházak tervezésére és vidéki építkezésekre is jutott
ideje.
Magyar
Nemzeti Bank (Budapest), 1905.
|
Robusztus munkás
volt, a régi Pest elpusztíthatatlan «pámászterei»-nek utolsója.
Fizikumra, hangra, súlyra, tekintélyre óriás. És biztoskezű
adminisztrátor, ki tevékenységének sok szálát soha össze nem
zavarta. Bár nem volt tanára a Műegyetemnek, művészeti és
főképp építészeti kérdésekben mindenkinél nagyobb tekintély
volt, az államnak kinevezetlenül is szinte hivatalos szakértője.
Minden fontosabb pályázat eldöntése körül szava jutott s
ennyiben a maga építkezésein túl közvetve is fontos része
jutott az újabb magyar építőművészet kialakulásában.
Anker-ház
(Budapest), 1910.
|
Sok értékes
tulajdonsága volt, de a képzelet lendületessége és általában
az eredetiség nem tartozott közéjük. Maradt nehány épülete
(például az Anker-udvar, vagy az Apponyi-téri Girardi-ház),
amelyeknek kvalifikálása csak kegyetlen jelzőkkel lenne
lehetséges. Ezeken az épületein különben sem nagyon biztos
ízlése teljesen felmondta a szolgálatot.
Építészi érdemei
közé tartozik, hogy nagy monumentális épületeinek külső és
belső díszítésében feladatokat juttatott a többi művészetnek
is, különösen a szobrászatnak és az iparművészetnek. Ezeknek a
művészeteknek nagy szolgálatot tehetett volna, sőt
alkalomcsinálója lehetett volna a magyar monumentális
szobrászatnak, ha helyes ítélettel tudja művészeit megválogatni.
Gondoljunk csak a Nemzeti Bank relief-frízére, mely a terjedelmes
épület két homlokzatát övezi széles sávban. Micsoda hálás és
talán örök jelentőségű feladat arra hivatott szobrász kezében,
annak ellenére, hogy a fríz építészeti tekintetben megoldatlan
maradt! És mi lett belőle.
Alpár Ignác
(született Schöckl Ignác, Pest, Józsefváros, 1855. január 17. –
Zürich, 1928. április 27.)
Forrás:
Nyugat · / · 1928 · / · 1928. 10. szám · / · KÉPZŐMŰVÉSZETI
FIGYELŐ
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése