2009. április 23., csütörtök

Arckép: Méhes László - festő, grafikus

MÉHES László

festő, grafikus
(Budapest, 1944. február 12.–) A budapesti Képzőművészeti Gimnáziumban Visky Balás László, a Magyar Képzőművészeti Főiskolán Bernáth Aurél tanítványa. 1967-ben szerez diplomát. Az 1960-as évek végén részt vett az IPARTERV-kiállításokon. 1971-ben állított ki először Párizsban, a Fiatalok Biennáléján. 1979-től Párizsban, illetve a fővároshoz közeli Torcyban él. 1992-ben képzőművészeti magániskolát alapított (École des Languages de l'Art Plastique de Torcy). 1995: a Salon de Maisons-Laffitte nagydíja. Még tanulóéveiben kialakította lírai, szürrealisztikus stílusát (Lacházi emlék, 1961), mellyel hamarosan a Csernus-féle szürnaturalizmushoz csatlakozott (Szentendrei háztetők, 1964). Önálló felületkezelési technikákat kísérletezett ki. Időközben az amerikai pop-art is hatott rá. Szokásává vált, hogy miniatűr képeket festett, illetve festékmaradványokból, ásványokból, apró tárgyakból kollázsokat, kis üvegdobozokat állított össze. Az 1968-as Iparterv-kiállításon tésztából és más efemer anyagokból készült objekteket állított ki (Lajoska, Lujza, Reflektor). Ugyanekkor tükrös akciót mutatott be. Az 1970-es évek elején konceptuális műveket és akciófotókat készített, környezeti és társadalmi problémák (Gyeptégla oázis, 1970; Három meditáció a legkisebb térre, 1972), illetve a tűz és a víz témája foglalkoztatták (Tűz-víz akció); Paragrafuslágyítás, 1971). 1967-től fest és rajzol hiperrealista képeket, melyek közül a Langyosvíz-sorozat (1970-től) magyar vonatkozásban radikális társadalomkritikai tettként is értékelhető, míg Franciaországban az első amerikai fotórealistákkal egy időben keltett feltűnést. Az 1970-es évek második felének női akt-torzói sajátos technikai megoldásukkal a hiperrealista látásmódot a transzparencia, a lenyomat és a festékszóró pisztoly hatásával ötvözik. A franciaországi időszakban ez a technika folytatódik, kiterjedt a csendéletekre is, és a festőeszközök ábrázolása révén szimbolikus jelentésekkel telítődött (Elfelejtett paletta, 1981; Hommage pour les outillage). 1981-től "calicot"-kat is készít: két pálca között lazán kifeszített, alapozatlan vásznakra fest plakátszerű, pop-artos témákat (Aranyásók, 1992, Hot dog, 1998), ahol a szüzsé ellentmondásba kerül a lágy, pasztelles tónusokkal, finom fény-árnyék-hatásokkal (Nagy árnykép, 1999).
Mesterei: Visky Balás László, Bernáth Aurél.
Egyéni kiállítások
1968 • Iparterv I., IPARTERV
1969 • Központi Fizikai Kutató Intézet Klub, Budapest
1972 • Csepel Galéria, Budapest
1973 • A.R.C., Musée d'Art Moderne de la Ville de Paris
1977 • Óbuda Galéria, Budapest
1979 • G. Liliane Françoise, Párizs
1980 • Atelier 3, Párizs
1983 • Cité Internationale des Arts, Párizs
1985 • Exposition Banques et Sociétés Humaines I, Salon d'Epargne, Párizs
1986 • Exposition Banques et Sociétés Humaines II, Espace Lyonnais d'Art Contemporain, Lyon
1988 • G. Rié, Tokió
1989 • G. Asaga, Tokió
1992 • EuropArt, Genf
1998 • Salon d'Automne, Espace Eiffel, Párizs (egyéni kiállító)
1999 • Műcsarnok, Budapest (kat.).
Válogatott csoportos kiállítások
1969 • Iparterv II., IPARTERV
1971 • Biennale de Paris
1972 • Galerie Lara Vincy, Párizs • Manipulation du Réel, Pujols • Galerie Quatre Mouvements, Párizs
1973 • Galerie Liliane Françoise, Párizs • AARP, Párizs
1975 • Nouvelles Acquisitions, Musée d'Art Moderne, Centre Georges Pompidou, Párizs
1976 • Expozíció. Fotó/művészet, Hatvany Lajos Múzeum, Hatvan
1977 • Galerie Lometsch, Kassel
1979 • Galerie Liliane Françoise, Párizs
1980 • Iparterv, IPARTERV 1968-1980 • Goteborgs Konstmuseum, Göteborg
1982 • Jeune Peintre, Jeune Expression, Párizs • Galerie Marcel Bernheim, Párizs • Salon de Montrouge
1982-1985 • Salon de Figuration Critique, Grand Palais, Espace Tour Eiffel, Párizs
1985 • Salon de Maisons-Laffitte
1987-1990 • Salon de Marne-la-Vallée, Noisy-le-Grand
1989 • Hommage à Iparterv, I-III., Fészek Galéria, Budapest
1991 • Figuration Critique, Moszkva • Szentpétervár • Hatvanas évek, Új törekvések a magyar képzőművészetben, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest
1993 • Új vásárlások, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest • Variációk a pop artra - Fejezetek a magyar képzőművészetből, Ernst Múzeum, Budapest
1994 • Visky Balás László és tanítványai, Budapest Galéria, Budapest
1995 • Galerie Jean Castel, Párizs
1996 • Salon d'Automne, Espace Tour Eiffel, Párizs
1997 • Olaj/Vászon, Műcsarnok, Budapest
1998 • A magyar neoavantgarde első generációja, Szombathelyi Képtár, Szombathely
1999 • Un Regard sur l'art, Josas • Búcsú a XX. századtól, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest.
Köztéri művei
pannó (1991, Laboratoire Pharmaceutique, Bouchara).
Művek közgyűjteményekben
Fondation d'Art Contemporain du Limousin
Fondation de l'Association des Amis du Centre Georges Pompidou, Párizs
Fondation Nationale Française d'Art Contemporain
Hatvany Lajos Múzeum, Hatvan
Janus Pannonius Múzeum, Pécs
Kortárs Művészeti Múzeum/Ludwig Múzeum, Budapest
Magyar Nemzeti Galéria, Budapest
Musée d'Art Moderne de la Ville de Paris, Párizs
Sárospataki Képtár, Sárospatak
Szombathelyi Képtár, Szombathely
Animációs filmek
Summa summarum, Pannónia Filmstúdió, 1979 [Kisfaludy Andrással]
Ez hetes?, Pannónia Filmstúdió, 1979 [Kisfaludy Andrással].
Irodalom
Dokumentum, Budapest, 1969-1970
Groh, K.: (összeáll.): Aktuelle Kunst in Osteuropa, DuMont, Köln, 1972
Opus International, 1973, vol. 44/45
Studio International, No. 3/1974
Kultermann, U.: Neue Formen des Bildes, Wasmuth, 1975
Sinkovits P.: ~, Budapest, 1979
Szabadi J.: Hagyomány és korszerűség, Budapest, 1987
Beke L.: (kat. bev., Olaj/Vászon, Műcsarnok, 1997)
Sinkovits P.-Rivais, J.: (kat. bev., Műcsarnok, 1999).


Forrás: (Beke László) Artportal


files/kepmurol/mehes laszlo - elmozdulas.jpgfiles/kepmurol/mehes laszlo - aranyasok.jpg

Nincsenek megjegyzések: