„... megfestetted korod arckép csarnokát.” Reviczky Gyula
Önarckép |
Az erdélyi
származású, ügyes és találékony festő tizenhárom éves korától
foglalkozott természet utáni arcképrajzolással. Kisvárosi piktoroktól,
szobafestőtől, színházi díszletfestőtől szerezte első ismereteit, a
technikát gyorsan és sikeresen sajátította el. Tizenhét-tizennyolc éves
korában már arcképmegrendelései voltak. 1829-ben a bécsi akadémiára
ment, de csak néhány hónapig tanult ott. Megtanulta, hogyan kell
előnyösen beállítani a modellt, hogyan kell kiemelni az arc és az alak
kellemes, szép tulajdonságait, eleven, nyugodt, derűs arckifejezést
festeni minden megrendelőnek.
1833-ban Velencében szerzett barátjával, a
skót William Leighton Leitch-csel nagy olaszországi kóborlásra
indultak. Leitch hatására számos vízfestményt készített olasz tájakról, s
sokat tanult tőle a távlattan és a könnyed, érzékletes festés területén
is.
Bittó Istvánné |
Barabás a harmincas évek közepén
hazatért, és Pesten telepedett le. Rövid idő alatt megbecsült emberré
vált. A nemzeti kultúra megteremtéséért fáradozó irodalmi körök, a
pártoló főurak és polgárok igen sokat vártak tőle. Ebben az időben
rengeteg arcképmegrendelést kap, az irodalmi lapok, évkönyvek grafikai
illusztrációit várják, a népiesség mozgalmának képviselői a magyar népi
életkép létrehozását sürgetik nála. 1836-ban nagy kitüntetéseként a
Magyar Tudományos Akadémia tagjai közé választották. A negyvenes évektől
a festészet mellett másik fő műfaja a litográfia, a kőrajzolás lett.
Litografált arcképeiben a század minden
jelentős magyarországi személyiségének arcvonásait megőrizte. Petőfi
Sándor - akit szintén lerajzolt - kissé mosolygott ezen a nagy
arcképkészíttetési lázon:
"Hja, mikor az olyan szép, ha az embert
Barabás lepingálja, s a szerkesztők aztán szétküldik..
s a közönség bámulva kiált föl: Tehát ilyen ő ?!"
Barabás lepingálja, s a szerkesztők aztán szétküldik..
s a közönség bámulva kiált föl: Tehát ilyen ő ?!"
Barabás a közönség ábrázolási igényeihez
igazodva, az olajfestésbe nem viszi át a vízfestmények szabadabb,
nagyvonalúbb stílusát. Festészete végig megőrizte alapvető
sajátosságait. A szabadságharc bukása utáni búskomorságból lassan
felépülve folytatta korábbi munkamódszerét, s még öregkorában is szépen
elkészített mestermunkákkal bizonyította be egykori nagy hírét- nevét.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése