Elbeszélések, Gondolatok, Versek Építészet, Színház- és Képzőművészet, Mitológia, Történelem, Dzsessz- és Klasszikus zene, Tájak, Városok, Emberek, Érdekességek
Magamról
Valaha szebb napokat is látott nyugdíjas vagyok. Korábban hosszú éveken keresztül mikrobiológusként, tanárként éltem. Rövidebb ideig kisebb számítástechnikai cégeknél is munkát vállaltam. Az első számítógépemnek 22 évvel ezelőtt örülhettem. Tizenöt éve használok nyílt forráskódú, ingyenes, Linux operációs rendszert, valamint szoftvereket a korábbi, illetőleg a jelenlegi számítógépeimen. Néhány éve a weboldalaimat szerkesztem.
Keresés ebben a blogban
„Lighthouse” Kulturális és művészeti honlap
A „December 13.”társoldala a „LIGHTHOUSE” Kattintson a képre, ismerje meg!
„Délutáni frissítő" címmel, irodalmi - művészeti program indult
útjára a budapesti Firkász kávéházban. A kezdeményezés, melyet először
szinte csak baráti beszélgetésnek szántak, néhány alkalom után
színvonalas társasági eseménnyé nőtte ki magát.
Legutóbbi összejövetelük során Ruttkai Évára emlékeztek, kicsit rendhagyó módon. A Vígszínház művésze, Csőre Gábor, 2002
után másodszor, 2014. december 30-án vette át a Ruttkai Éva gyűrűt,
amit minden évben a színésztársak ítélnek oda az előző naptári évben
általuk legjobbnak tartott kollégáknak. Nagyon meglepődött - mondta -
mert egy társulatban nem szokás, hogy egymás után többször díjazzanak
valakit. Náluk több társulati díj is van, de az egyik legértékesebb a
Ruttkai-emlékdíj. Az alapítók kikötése 1987-ben az volt, hogy
odaítélésébe sem a Párt, sem miniszter, sem a színház igazgatója nem
szólhat bele, csak a művésztársak - ez adja valódi értékét, bár maga az
aranygyűrű sem lebecsülendő. Mivel a művész már másodszor kapja a díjat,
választhatott, fehér vagy sárga aranyból legyen-e? Most a fehéret
kérte. Szerepeiről szólva elmondta: a kisebb szerepet rosszabb játszani,
mint a nagyobbat. Nem azért mert kicsi, hanem, mert egy következő
jelenetben nem javíthat a színész, ha az előzőt elrontotta. A kis szerep
sokkal nagyobb odafigyelést, pontosságot igényel. Az ő generációjának
életéből már „kiesett" a rádiójáték és a televíziózás, ám a
szinkronszerepek még kínálnak színészi lehetőségeket.
Megmagyarázhatatlan módon elmulasztja a Magyar Televízió, hogy felvegye,
rögzítse a legértékesebb színházi előadásokat, pedig nem kerülne olyan
sokba. Ruttkai Éva 1951-től haláláig a Vígszínház tagja volt. A színház történelmének megkerülhetetlen alakja Mészöly Gábor, és
nem csak azért mert ő az alapító művészeti igazgató, Ditrói Mór
dédunokája. A beszélgetésre olyan fényképet is hozott magával, melyen ő a
dédnagypapa ölében ülve látható. Sajnos - állapította meg - nemhogy a
nagy elődök, de az előző színészgeneráció neve, arca is mindinkább
kikopni látszik a ma élők emlékezetéből. Domján Edit vagy Feleki Kamill -
mintha nem is léteztek volna. Ditróiról pedig ma már a szakemberek is
alig tudják, hogy ő volt a modern színházi játékstílus megteremtője. A
normális, társalgási, lelki rezdülésekre odafigyelő előadásmódot kívánta
meg a „kulisszaszaggató" szavalás helyett. Az ő érdeme volt az egységes
színtársulat megteremtése is. Kolozsvárról hozott Pestre olyan
fiatalokat, akik itt később a színház kiválóságai lettek. A Vígszínház -
érdemes megjegyezni - 1896. május elsején nyílt meg, Jókainak a
Barangok című darabjával - ami megbukott! Viszont 1902. január 1-től
március 25-ig száz magyar előadást csináltak, egyebek mellett Herczegh
Ferenc, Molnár Ferenc, Heltai Jenő műveiből. A sajtóvisszhangot hozzá
„Ady Bandi" teremtette meg. A humoros elemeket sem nélkülöző
visszaemlékezés során a hallgatóság megtudta: a gazdasági válság idején
Márkus Emília szappanfőzési engedélyt kért, Ditrói Mór pedig trafikot
kapott. A beszélgetés vendége volt a legendás színészházaspár, Ruttkai Éva és Gábor Miklós lánya, Gábor Júlia, a
Ruttkai-emlékdíj alapítója is, aki mindjárt az elején meglepő
kijelentést tett. Színházba járásának kezdeteiről nincsenek, nem is
lehetnek emlékei, mert Ruttkai Éva még hetedik hónapos terhesen is
játszott. Júlia a gyerekkorát a Vígszínházban töltötte. Két utcányi
távolságra laktak, természetes volt, hogy naponta bejár, a nagymama is
ott volt nézőtéri felügyelő. Minden darabot sokszor látott,
legszívesebben a színpadról, oldalról nézte az előadást, így hát könnyen
felfedezhette: mindegyik más. A színészek két egymást követő napon sem
ugyanúgy játszanak. Számára nagyon hamar nyilvánvalóvá vált, hogy az élő
színház varázsával semmi sem vetekszik! Beszélt arról is, milyen hálás a
szüleinek azért, hogy a legkisebb színészi tehetséget sem örökölte
tőlük. Lehetősége bőven lett volna arra, hogy ha csak egy picit is
tehetséges, színész legyen belőle. Ettől az úttól korán és határozottan
elzárkózott, ma sem bánta meg. Előfordult, hogy a szüleivel - hármasban -
bementek egy étterembe vacsorázni és az ott ülők tapsban törtek ki. De a
hallatlan népszerűség mellett jól látta a pálya terheit. Inkább a
Bölcsészkarra járt, könyvtáros lett az Állatkertben. Ottani időszakát
pontosan jellemezte egyetlen mondatával: „Az állatokkal jóban voltam."
Persze a színház mégsem eresztette, utolérte a végzet, következő
munkahelye a Nemzetközi Színházi Intézet magyar központja lett, ahol
csodálatos tizenhat évet töltött el. A kávéház közönsége jót mulatott,
amikor a beszélgetés humorban bővelkedő, magánjellegű részénél kiderült,
a színház ma is ott él az otthonában, hiszen a férje - egykor egyetemi
tanára - Szigethy Gábor, író, kritikus, színháztörténész, színpadi
szerző. Mindketten azóta is jelen vannak minden fontos színházi
eseményen. Elég jó évad áll mögöttem, vette át a szót Für Anikó,
aki már másfél éve a Képzelt beteg című Moliére darabban játszik a
Pesti Színházban. Kedvenc szerepet, szerepálmot nem tud megnevezni. Az a
véleménye, hogy héttől tízig köteles azt szeretni, amit éppen csinál.
Nem lehet olyan munkát jól végezni, amit az ember nem tud teljes szívvel
magához ölelni. Készül egy új darab is, „Csoda, hogy élünk" címmel.
Székely Csaba írta, látlelet a mindennapokról, hogyan látnak minket
ideát, a Székelyföldről. Önirónikusan, egyik oldalt sem kímélve szól a
problémákról. A bemutató március végére várható. Tervei között szerepel -
a korábbi két lemez után - esetleg egy harmadik összeállítása is Hrutka
Róberttel. Előadóművész, miközben irodalomtörténetet, beszédkultúrát tanít az ELTE Bölcsészettudományi Karán Havas Judit.
Egykor Latinovics Zoltán tanítványa volt, az ő rendezésében szerepelt
több darabban is az Egyetemi Színpadon. A Firkász kávéház közönsége tőle
inkább ezekről az előadásokról hallhatott. Arról, hogy a rendező
elvárta, a kezdő fiatal művészek figyeljenek egymásra. Mindenkivel
külön-külön foglalkozott. Olyan rétegeket, belső világot volt képes
megnyitni mindenkiben, ami nem várt tulajdonságokat hozott felszínre.
Szeretett a „színpadhoz szokott, ám a Főiskola által nem elrontott"
fiatalokat rendezni. Sminkelni viszont Ruttkai Éva tanította Havas
Juditot. A titkát ma sem árulja el senkinek.
A „Délutáni frissítő" sorozata a kávéházban a jövő hónapban
folytatódik. Február 26-án két vendégük lesz. Olyan, aki egy személyben
humorista, író, dramaturg, forgatókönyvíró, jogász, biztosítási
szakember, és egy másik, aki gyermekszínészként kezdte, ma főrendező.
Trunkó Barnabás volt a Rendőrtiszti Főiskola tanára, az Állami Biztosító
igazgatója, a Ludas Matyi munkatársa, karikaturista, a Rádiókabaré
szerzője és műsorvezetője, 1976-tól megszűnéséig a Mikroszkóp Színpad
dramaturgja. Jelenleg a Hócipő főmunkatársa. Kalmár Tibor tizenhét darab
szerzője, 10-ben színészként játszott, 109-nek rendezője volt. Kettőjük
beszélgetése jó szórakozást ígér.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése