Ma már talán kevesen tudják, hogy valamikor a magyar haderő
állományába jelentős haditengerészet is tartozott. Hogy ez ne
merülhessen végképp feledésbe, abban segít az Osztrák-Magyar Monarchia
hadihajóit ábrázoló festményekből megnyílt kiállítás a HM Hadtörténeti
Intézet és Múzeumban.
A képek alkotója, dr. Csonkaréti Károly
festőművész 1944-45-ben a Magyar Királyi Honvéd Folyamerőknél, egy
aknászhajón teljesített szolgálatot. Matróz volt. Az ekkor hallott
történetek indították arra, hogy kutasson, írjon, fessen, a lehető
legtöbbet tudja meg a magyar hadihajókról. A háború után a
képzőművészeti főiskolára származása miatt nem vették fel. Előbb fizikai
munkás volt, majd kétségtelen rajztehetsége okán a Rajzfilmstúdióban
dolgozhatott. Közben elvégezte a Jogtudományi Egyetemet, a Magyar
Közlöny szerkesztője, később - nyugdíjazásáig - főszerkesztője volt.
Ezekben az években kezdte el kutatni, feldolgozni, megírni a magyar
hadi- és folyamhajózás történetét. A témáról mostanáig huszonkét könyvet
írt. Festményeinek, rajzainak száma meghaladja a háromszázat.
Több szempontból is fontos ez a kiállítás - mondta el a megnyitón dr. Kovács Vilmos ezredes,
a Hadtörténeti Intézet és Múzeum parancsnoka. Ebben az évben ezzel a
kiállítással nyílik meg a múzeum, a december óta tartó „téli álom" után.
Az alkotó személye is különleges. Elég, ha csak annyit mondunk el róla,
hogy ő az, aki a hetvenes évek végén megtalálta és azonosította a Lajta
monitort, a hadtörténeti ritkaságot, a Monarchia haditengerészetének
első monitor típusú hadihajóját. Fontos számunkra azért is, mert az
általa készített festmények igen jelentős részét tavaly a Hadtörténeti
Múzeumnak ajándékozta. A most megnyíló kiállítás ezekből tartalmaz
válogatást.
Érdekes az osztrák - magyar hadihajózás története is, sajnos a
Monarchia tengeri és folyami hadihajózásáról még a hadtörténészek is
keveset tudnak. Jellemző például, hogy az UNESCO egyik programjának
tárgyalásakor, amikor a víz alatti örökség védelméről esett szó, az ott
jelen lévő katonák, történészek közül többen megkérdezték, miért érdekli
ez Magyarországot, különösen pedig a tenger alatti dolgok miért
fontosak számunkra? Meglepődtek, amikor kiderült, hogy nemcsak a hajózás
iránti nosztalgia mozgat bennünket, hanem ennek nagyon komoly
történelmi kapcsolata is van. Az Osztrák - Magyar Monarchiában a
hadsereg létszámának több mint negyede a Magyar Királyság területéről
került ki. Fiumében Hadihajózási Akadémia működött, a magyar
haditengerészetről tehát nekünk is kötelességünk megemlékezni!
A hadihajózás nagyon fontos szelete a magyar hadtörténelemnek. A
tengeri és a folyami is. Ez utóbbinak az egyik legszebb emléke az
1871-ben épített Lajta monitor, mely végre felújítva a Parlament előtt
áll és látogatható. A flotta létrehozásában a magyar hadiipar is
komolyan érdekelve volt. Leginkább a Danubius Hajó- és Gépgyár, amely
1906-tól kapcsolódott be a tengeri hadihajók gyártásába, de magyar
gyárban készültek a monitorok, a Lajta, a Maros vagy a mostanság újból
előkerült Bodrog monitor is. A Danubiusban épült a húszezer tonnás Szent
István csatahajó, csakúgy, mint a négyezer tonnás Novara és a Helgoland
gyorscirkálók. Rajtuk kívül még számos kiesebb hadihajót készítettek
magyar gyárban és - ezt talán még kevesebben tudják - az Osztrák Magyar
hadiflotta tengeralattjáróinak egy része is magyar gyárban épült. Még az
Óbudai Hajógyárban is készültek elemek, amiket aztán később építettek
be az összeszerelt tengeralattjárókba.
A kiállításon a vitorlás gőzkorvettek, gőzfregattok mellett az első
világháborúban szolgált csatahajók, rombolók, monitorok, gyorscirkálók
és őrnaszádok képei sorakoznak, de a szemlélő legnagyobb meglepetésére
láthatók képek a haditengerészeti repülésről is! Több mint száz
kétfedelű, „repülő csónak" állt a haditengerészet rendelkezésére. Mivel a
háború elején a repülés még meglehetősen kezdetleges volt, előfordult,
hogy ezeknek a gépeknek a vízre kellett kényszerleszállást végrehajtani.
Az emlékezet megőrzött olyan esetet, amikor a két pilóta lebontotta a
szárnyról a vászonborítást, abból vitorlát készített, és az úszó
csónaktesttel bevitorlázott a hazai kikötőbe. A kiállításon a képek
mellett számos hajómodellel és még egy eredeti torpedóval is találkozhat
a látogató.
www.militaria.hu
Révay András: EuroAstra
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése