2018. december 9., vasárnap

Toronymagasan vezet a pizza és a rántott sajt




Nagyszabású gyermekegészségügyi kezdeményezés indult Dél-Alföldön, első fázisában a békés megyei Szarvason. A szervezők azt az ambiciózus célt tűzték ki, hogy fordítsanak a következő generációk egészségügyi kondícióján, lévén gyermekkorban dől el a felnőtt- és időskori egészség, ám kutatások szerint a mai magyar fiatalok egészségi állapota aggasztó. A program elindítója a Szarvasi Mozzarella, szakmai partner pedig a Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége (MDOSZ).

A gyerekek egészséges táplálkozását felmérő kutatásban eddig 3 szarvasi általános iskola tanulói, 8 és 15 év közötti fiataljai vettek részt. A kitöltők körülbelül fele-fele arányban fiúk és lányok, a 15 kérdést tartalmazó papír alapú kérdőíveket tanári felügyelet mellett, tanítási órán töltötték ki a diákok, amelyeket aztán az MDOSZ értékelt ki.
A gyerekek nagyon jól tudják, hogy a tej és tejtermékek, például a sajtok az elsődleges kalcium- és vitamin-forrás - mondja Kanizsámé Vaskó Nikolett dietetikus, a Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége (MDOSZ) által a programba delegált szakember. E jó hír ellenére természetesen van tennivaló” - tette hozzá a szakember. A Mozzarella Kommandó fantázianévvel elindult program az idei évben kísérleti jelleggel kezdte meg működését. Ifj. Rohony Miklós, a program elindítója, egyben a Szarvasi Mozzarella Kft. marketingvezetője úgy nyilatkozott, hogy idén csak Szarvason indultunk a programmal, 3 iskolát látogattunk meg. Mi nagyon elköteleztük magunkat emellett a jó ügy mellett, ám nem tudtuk, hogy milyen lesz a fogadtatás, hogy az, amit elképzeltünk, működhet-e. Az eddigi tapasztalatok azt mutatják, hogy igen, ezért 2019-ben továbbfolytatjuk a programot már más városokat is bevonva.
A kezdeményezés egyik kiindulópontja az volt, hogy a gyermekkori nem megfelelő táplálkozás felnőttkorban számtalan problémához, ill. komoly betegségekhez vezethet, mint pl.: magas vérnyomás, cukorbetegség, mozgásszervi panaszok, vashiány stb. Az étrend elégtelen minőségi és mennyiségi összetétele túlsúly és elhízás kialakulásához is vezethet, amely jelentősen megnöveli a szív- és érrendszeri betegségek előfordulását. Ez ma Magyarországon a vezető halálok.
A másik szempont pedig az volt, hogy a sajtok a leggyakrabban vásárolt élelmiszerek közé tartoznak, így a gyerekek körében is jól ismert és gyakran fogyasztott tejtermék. A Szarvasi Mozzarella Kft. élelmiszeripari vállalatként és sajtgyártóként is az egészséges táplálkozás szószólója, ezért egyértelmű volt a cég számára a kapcsolódási pont.
A kezdeményezés lényege, hogy egy előre kijelölt napon, tanítási óra helyett a gyerekek előadást hallgatnak a táplálkozásról, amelyet az MDOSZ szakembere tart részükre. Mindemellett ezen a napon az iskolai menzán az ételt is lecserélik, a gyerekek speciális menüt fogyaszthatnak. Ugyanekkor töltik ki a papír alapú kérdőívet is, amely a sajtfogyasztáson keresztül vizsgálja a korcsoport egészséges táplálkozással kapcsolatos ismereteit és szokásait. Arra voltunk kíváncsiak, hogy a 8-15 éves korosztályú gyerekek, mennyire vannak tisztában a sajtok és a tej egészségre gyakorolt hatásával. - mondta el ifj. Rohony Miklós. Az első kérdőíves adatfelvétel tavasszal volt 2 iskolában; ekkor a gyerekek az előadás után töltötték ki a kérdőívet. Ősszel viszont csak 1 iskolában tartottak Mozzarella Kommandó napot, ahol az előadást megelőzően válaszoltak a kutatási kérdésekre. A két adatfelvétel eredményeinek összevetése alapján a mintegy 1000 gyerek döntő többsége tisztában van azzal, hogy a tej és a  sajtok fontos vitamin források. A második adatfelvételnél azonban  kiderült,  hogy a megkérdezettek közel 10%-a C-vitamin forrásaként is megjelölte a tejet. Ugyancsak érdekes visszajelzés az, hogy a „Karikázd be a tejterméket” feladatnál mindkét alkalommal érkeztek válaszok a tojásra, tésztára, és a teljes kiőrlésű zsemlére is.
A trappista sajt a leggyakrabban kóstolt sajtféle, a második helyen a mozzarella áll. Érdekes sorrendet hozott a fogyasztási rangsor is: a gyerekek leggyakrabban szendvicsben eszik a sajtot, dobogós a „pizzák tetején” és az „önmagában” válasz is. És az adatok szerint a rántott sajt kirobbanthatatlan a magyar gasztronómiából, ugyanis a megkérdezett gyerekek negyedik legtöbbször említett sajtfogyasztási formája a rántott sajt (több mint 60%), ötödik lett kicsivel kisebb volumennel a sajtos ízesítésű chips.
Az eredmények alapján a gyerekek hetente néhányszor esznek sajtot. Azt is helyesen tudta a többség,   hogy   naponta   fél   liter   tejet   vagy   ennek   megfelelő   tejterméket   kellene elfogyasztaniuk. Az is pozitívum továbbá, hogy a gyerekek tudták, hogy 1 dl tejben annyi kalcium van, mint 1-2 szelet sajtban.
Az eredmények azt is mutatják, hogy a helyes válaszok többsége összefüggésben van a gyerekek életkorával is, ugyanakkor valamennyi korcsoportban a többség (70%) helyesen tudta mi az a tejcukorérzékenység. Ugyanez a pozitív fölény mutatkozott meg abban is, hogy a „light” felirat mit jelent a csomagoláson.
Továbbá ismert volt a gyerekek többsége számára, hogy a teljes értékű fehérje forrás miatt szükséges fogyasztani a tejtermékeket. Abban viszont már markáns különbség jelentkezett, hogy mit érdemes figyelni a csomagoláson, ha sajtot vásárolunk: míg az első csoport a tartósítószerre és cukortartalomra, addig a második csoport a só- és zsírtartalomra szavazott.
A kezdeményezés legfontosabb üzenete számunkra az, hogy a gyerekek egészséges életmódról és  áplálkozásról szóló edukációjára szükség van - összegezte a program eddigi tanulságát ifj. Rohony Miklós.
 A Szarvasi Mozzarella több mint 20 éve elkötelezett híve az olasz gasztronómia hazai népszerűsítésének. A cég fontosnak tartja, hogy kiváló minőségű termékein keresztül minél több emberrel ismertesse meg a mozzarellában és más tradicionálisan olasz sajtokban rejlő különleges, valamint egyedi ízvilágot. A vállalat hitvallása az, hogy a legjobb minőséget csak a tradicionális értékek és a modern technológia ötvözésével érhetik el. A szigorú minőségbiztosítási rendszer, az évek során megszerzett szakmai tudás és tapasztalat, valamint a saját, modern laboratórium a biztosíték arra, hogy vásárlóik maximálisan elégedettek lehessenek a termékekkel. Az európai színvonalú üzemükben első osztályú, kizárólag hazai nyers tej felhasználásával készülnek termékeik.

Forrás: EuroAstra
 

Nincsenek megjegyzések: