Kormány Vera: Május |
A latin Maius
hónapot Ovidius szerint a meglett korúak (maiores) tiszteletére
nevezték volna el. Valószínűbb azonban, hogy a régi római Maia
istennő vagy férfi párja Maius volt a névadó. A görögöknél
Maia a pleiászok egyik csillaga volt, Zeusz szeretője, és a
főistennek együtt töltött éjszakák eredményeként Hermész
(latin Mercurius) anyja. Ez a planétaistenfi az asztrológia májusi
Ikrek jegyében van „otthon”. (Általánosságban elmondható,
hogy a 7 pleiászt, a Pleiades 7 csillagát a görögök – de mások
is – kapcsolatba hozták a 7 planétával. Ennek nemcsak az volt az
oka, hogy a csillagzat szabad szemmel látható csillagainak a száma
megegyezett a szabad szemmel látható planétákéval, hanem a helye
is: a Nap, a Hold és a bolygók rendszeresen áthaladnak rajta.) A
csillagkép olümposzi védnöke ugyanakkor Apollón volt. Ők hárman
egy vidám regében együtt is szerepelnek. Ez az isteni tolvaj
Hermész első csínytevéséről szól, aki még azon a napon, hogy
megszületett, ellopta bácsikájának, Apollónnak 50 (!) marháját
– a hónap első kétharmadában még a Bika havában járunk –,
aztán, mint aki jól végezte dolgát, visszabújt a pólyába, Maia
ölébe. A görög maia „anyácskát”, „dajkát”, „bábát”,
a dór nyelvjárásban „nagyanyát” jelentett, s abból
kiindulva, hogy az istennő a 12 olümposzi egyikének volt az anyja,
fel kell tételeznünk, hogy neve magának a Nagy Istennőnek egyik
megszólítása volt. Maia a növekedés és a szaporulat felett
bábáskodott, s a május valóban a növekedés hónapja. Bizonyos
értelemben Ovidius fején találta a szöget, hisz maior, maius a
latin magnus, „nagy” melléknév közép- és felsőfoka, és a
növekedést fejezi ki.
A hónap régmúltjába
pillantva, a május mindenütt a nyár aggodalmas adventjének tűnik,
aminek a jövendő termés féltése volt az alapja. Május az
ókorban Európa-szerte engesztelő és tisztító szertartások
böjtös időszaka volt (Hermész marhalopása szimbolikus utalás
lehet erre is).
Rómában tilos volt
ekkor új ruhát ölteni, házasságot kötni, és házaséletet
élni, ekkor takarították ki a templomokat, mosták le az
istenszobrokat, mintha csak a hónap előkészület lenne a
nyárközépi nagy ünnepekhez. (Hasonló tilalmakkal találkozunk az
egykorú zsidó vallási előírásokban is.) A legjellegzetesebb
római ünnep a 9-én, 11-én és 13-án tartott Lemuria: a „holt
lelkek” (lemures) engesztelőnapjai. Illő folytatása volt az
Argei ünnep. Ennek bevezetőjeként március Idusát követően,
Róma területén felállított alkalmi szentélyekben szalmából és
kákából font bábokat helyeztek el (görög: argeiész = „fehér”,
argeó = „ünnepel” „szántóföldről van”, „parlagon
hever”, argiasz = „pihenés”, „szünet”). Május 15-e után
ezeket a Vesta-szüzek főpapi segédlettel ünnepélyesen a
Tiberiszbe vetették jelképes emberáldozatul. Május 23-án Flora
istennőt köszöntötték a rózsák fesztiváljával. Május végén,
többnyire 29-én kezdődött a „földszentelés”
ünnepségsorozata: az Ambarvalia, a Robigaliára emlékeztető
mezőjáró körmenettel, állatáldozattal és vészelhárító
varázslatokkal.
Forrás:
Jankovics Marcell:Jelkép-kalendárium
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése